Jeep Wrangler 2.8 CRD Rubicon

Pawel Piotrowski - 5 oktober 2008

Authentieke klassieker

Je hoeft geen kenner te zijn om de overeenkomsten tussen de huidige Wrangler en de legendarische Willys Jeep te zien. Het authentieke ontwerp leunt nog steeds op de herkenbare elementen van de Willys. De bekende vormen van grille, koplampen en koets zorgen nog steeds voor een krachtige en stoere look, waardoor de Wrangler een onverwoestbaar voorkomen heeft. Je zou het design als retro-look kunnen bestempelen, maar daarmee doe je de Wrangler te weinig eer aan. Aan het ontwerp van het model is al sinds tientallen jaren maar marginaal wat veranderd, de modekreet retro moest toen nog worden uitgevonden. Door de jaren heen is de vormgeving wel steeds een stap verder geƫvolueerd en werd de onderhuidse techniek telkens up-to-date gehouden.

Aan klassieke uitstraling ontbreekt het de huidige Wranger dus niet, hoewel de tegenwoordige generatie op een geheel nieuw ontworpen platform staat. Technisch gezien heeft de Wrangler dan ook niets meer te maken met het oermodel. De meest elementaire kenmerken zijn uiteraard wel bewaard gebleven, zodat er nog steeds een avontuurlijke sfeer rond de auto hangt. Door de jaren heen is de Wrangler echter getransformeerd van legervoertuig tot funcar. De mystieke sfeer van de Willys hangt echter nog steeds in de lucht, mede door het kenmerkende design. Ik kan me zo snel geen ander model voor de geest halen dat nog zoveel gemeen heeft met het oorspronkelijke ontwerp. De Wrangler is nog steeds een tweedeurs terreinauto met een zacht dak, hoewel tegenwoordig als aanvulling ook een hard dak leverbaar is zoals het door ons gereden exemplaar. De vierdeurs Unlimited vormt daarop een moderne uitbreiding van het gamma.

Wie nog dichter bij de roots van de Willys Jeep met zijn Wrangler wil heeft slechts een gereedschapskist en twee rechter handen nodig. Zonder inbussleutels kunnen bij de hard top alleen de twee voorste dakpanelen eraf worden gehaald, waardoor de buitenlucht vat krijgt op de inzittenden. Voor de echte die hards kan ook het gehele dak eraf, waardoor alleen een buizenconstructie overblijft. Wie dit nog niet avontuurlijk genoeg vindt kan ook de vooruit naar voren laten klappen en de twee deuren eraf schroeven. Dan benadert de Wrangler de puristische oer-Jeep wel heel sterk qua gevoel.

177 pk
410 Nm
180 km/h
11,2 s
11,5 (9.7) l/100km
255 g/km
G
22%
€ 54.738
€ 60.532
€ 1.110 / maand
€ 494 - € 532 / kwartaal