Jeep Wrangler 2.8 CRD Rubicon

Pawel Piotrowski - 5 oktober 2008

Macho met hoge stem

De dieselcentrale onder de kap van de Wrangler is een nieuwtje voor dit model. Tot nu toe waren alleen dikke benzine slurpende maar oh zo heerlijk klinkende zes en vier cilinder motoren leverbaar voor de vorige generaties. Sinds 2007 is er dus ook een 2.8 viercilinder diesel te verkrijgen, die eerlijk gezegd het stoere karakter van de Wrangler wat teniet doet door het lullige tractor geluid. Met 177pk en 410Nm is het natuurlijk wel een beresterke motor, die gekoppeld aan de viertraps automaat zowel on- als off-road voor relatief goede prestaties zorgt. Maar beste heren van Jeep, monteer dan alsjeblieft een zescilinder diesel in het vooronder! Zeker bij een koude start klinkt de Wrangler met 2.8 diesel net als de Golf 1.9 TDI van de buren. Jammer, want het doet een afbreuk aan het macho gehalte. Iedereen verwacht gewoon een vette zescilinder sound...

Wat je niet moet verwachten zijn SUV-achtige onderstel prestaties op de openbare weg. Door het ladderchassis, de starre ophanging en de terreinbanden helt de Wrangler in bochten fiks over. Daarnaast zorgt de korte wielbasis voor nogal wat schuddebuiken op asfaltlagen die niet zo glad zijn als de plaatselijke biljarttafel in de kroeg. Ja het rijdt en je komt er mee van A naar B, maar je racehelm kun je gerust thuislaten. Zorg er liever voor dat je een coole Ray-Ban opzet en je beste shirt aan doet, je kunt namelijk veel beter cruisend door de stad rijden en genieten van de bewonderende blikken van de meiden om je heen. Om nog wat meer indruk achter te laten bij het publiek kun je lekker ruw optrekken bij stoplichten, om vervolgens weer heel koel de volgende bocht om te gaan. Eric Clapton zong eens: 'It's in the way that you use it'...

En van gebruik komen we uiteindelijk tot verbruik. Misbruik je de oerkrachten van de diesel teveel dan zie je dat terug aan de pomp. Nu moet ik wel aanvullen dat het ledige gewicht van ruim 1800kg en de luchtweerstand van een koelkast ook niet echt bijdragen aan een ecologisch verantwoord verbruik. Met ongeveer 11,5 liter per 100 kilometer lust de Wrangler wel een slokje diesel. Het is zeker niet weinig, maar ten opzichte van zijn benzine broeders kun je waarschijnlijk een gat in de lucht springen met een dergelijk cijfer.

177 pk
410 Nm
180 km/h
11,2 s
11,5 (9.7) l/100km
255 g/km
G
22%
€ 54.738
€ 60.532
€ 1.110 / maand
€ 494 - € 532 / kwartaal