Tot alles in staat
Net zoals het oermodel staat de Wrangler dankzij allerlei bewezen techniek zijn mannetje in het terrein. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we de Wrangler niet op alle fronten konden beproeven in ruw areaal, simpelweg omdat Nederland zo vlak is als een pannenkoek. Dat werpt meteen de vraag op wie in hemelsnaam hier in onze lage landen opzoek zou gaan naar een nieuwe Wrangler. In tegenstelling tot een Patriot of Compass is de Wrangler een echte bikkel in het terrein, en dus geen simpele suffe SUV. Zo beschikt de Wrangler niet alleen over vierwielaandrijving, maar ook over inschakelbare lage gearing. Als deze 'Rock-Trac' tussenbak ingeschakeld wordt is het mogelijk om de voorste stabilisatorstang elektronisch te ontkoppelen, waardoor de uitslag van de wielen tot en met 29km/h met 28% vergroot kan worden. In de praktijk zorgt dat ervoor dat op heuvelachtig terrein de voorste wielen meer kans hebben om grip op het terrein te krijgen.
Naast de gebruikelijke differentiëlen, starre assen en het extra stijve ladderchassis is op de Rubicon standaard het 'Tru-lok' systeem aanwezig, waardoor met een tuimelschakelaar één of beide assen kunnen worden geblokkeerd. Samen met het tweevoudige remsysteem (voor on- en off-road gebruik) zorgt dat ervoor dat de handling in het terrein toeneemt. Het remsysteem zorgt ervoor dat ABS in het terrein veel later ingrijpt, wat daar ook wenselijk is. Genoeg theorie, voor de praktijk betekenen al die onbegrijpelijk afkortingen slechts één ding: pure lol! Het is werkelijk een feest om met de Wrangler over losse ondergrond te scheuren, wat die dankzij de verstevigde assen prima aankan. Mocht de tractie bij langzaam tempo in mul zand wegvallen dat zorgt de lage gearing in combinatie met het limited-slip differentieel voor beweging in het spel. Je voelt je net actieheld 'MacGyver' met de Wrangler.