Vertrouwd
De verwachtingen van de CC zijn hoog gespannen, maar al enigszins getemperd door het feit dat de CC onderhuids alle kenmerken van de sedan en Variant heeft. Dat is overigens geen zonde, daardoor beschikt de Comfort Coupé ook over de gereden 1.8 TFSI. Die motor, met 160pk en 250Nm, is een pareltje, en dat voor een instapper! De krachtbron is bijzonder lineair, soepel en alert. De prestaties mogen er immers zijn; de VW haalt hiermee een topsnelheid van 222km/u en accelereert naar 100km/u in 8,6 seconden. Een groot verschil met de brutale en slecht klinkende dieselcentrales (ja, ook mét common-rail) van de groep. Geslaagd tijdens de testperiode is het verbruik. De achtienhonderd heeft in de praktijk maar 8,2 liter per 100km nodig, en dat is prettige waarde zeker gezien de prestaties die geleverd worden. Ook het geluid dat de TFSI produceert is verbazingwekkend. De sportieve aspiraties kunt u achterwege laten bij het laten horen van de krachtbron, wij doelen vooral op de stilte in het interieur, ook op snelwegsnelheden. De versnellingsbak schakelt goed. De slagen zijn niet te lang, maar in sommige verzetten wat hakerig. Het zesde verzet is in de CC geen “overdrive”, maar een echt bruikbaar verzet. Bij 120km/h in de zesde versnelling is er nog koppel genoeg voor een inhaalactie op de snelweg.
Het onderstel van de Passat werd voor de gelegenheid voorzien van bredere sporen en een aangepaste afstelling. VW blijft hierdoor trouw aan de term Comfort Coupé. U hoeft zich dus niet aan een snoeiharde demping te verwachten. Integendeel, het comfort is overheersend aanwezig. Vooral grote oneffenheden worden goed afgevlakt, en verkeersdrempels kunnen verbazingwekkend hard genomen worden. De demping van kleine putjes en bulten blijft wat achter, zoals bij alle producten uit de VW-stal. Het resultaat voor de keuze van deze zachte(re) veren, harde dempers en dikke stabilisatorstangen heeft dus zijn uitwerking op de CC.
Uiteraard blijft de CC in de bochten mooi vlak. Dit heeft de wagen mede te danken aan het wat lagere zwaartepunt en het bredere spoor waardoor VW de CC naar een niveau boven de Passat tilt zonder die toevoeging. Op een slecht wegdek zet de relatief korte wielbasis een demper op de pret. De koets heeft dan vanzelfsprekend de neiging om voor- en achteraan hevig uit te slaan. VW maakt voor de besturing gebruik van een elektromechanisch systeem. Hydraulische installaties verbruiken nu eenmaal meer, al voelt de nieuwe technologie nog wat kunstmatig aan. Het gevoel tussen stuur en voorwielen blijft redelijke goed, net als bij de andere Passat varianten. Het remsysteem voldoet ruimschoots, ook als je wat sportiever uit de hoek wil komen.
Tijdens de testperiode verschijnt de CC voor vele omstanders als nieuw op het toneel. De belangstelling was daarom groot, en dat is niet geheel onterecht. In de praktijk blijkt het design ook een keerzijde te hebben; de overzichtelijkheid bij inhaalmaneuvres en inparkeren is beperkter. Tijdens een langdurige rit, vooral op de snelweg, profileert de Passat zich als erg fijne reiswagen. In één stuk door naar Zuid-Frankrijk lijkt voor de CC een peuleschil. Hier dragen vooral de fijne stoelen aan bij, maar ook de stilte uit het vooronder. Het nieuwe navigatiesysteem van Volkswagen verdient ook een pluim, deze is gebruiksvriendelijk te gebruiken en geven een fijne weergave van de bestemmingsroute. Daarnaast bezat het geteste exemplaar over Lane Assist. Deze toevoeging is bij de eerste toepassingen erg vreemd en onnatuurlijk. Een auto die je corrigeert bij het overschrijden van de belijning, daar hadden we ons vroeger niets van kunnen voorstellen!
Jaguar X-Type 2.2D
Opel Insignia 2.0 Turbo Cosmo
Lexus IS 250 Business Luxury
Mazda 6 MPS
Volvo 850 T-5R
Lexus IS 220d Business
Skoda Superb 2.0 TDI Elegance
Cadillac BLS 1.9D Elegance
Lexus IS 250 Executive
Volvo S60 2.4D Edition
Mercedes-Benz C-Klasse C200 CDI BlueEFFICIENCY
Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium X-Pack