Imagebuilding
Fiat doet het goed. Zeer goed zelfs. Nadat het merk enkele jaren geleden op de rand van de afgrond stond, is het tij totaal gekeerd. Vlotte modellen als de Grande Punto, Bravo en natuurlijk de 500 zorgen voor een prima verkoopvolume. Fiat zette de volgende stap op de weg omhoog met de resurrectie van de merknaam Abarth. Ondanks de geenszins misselijke T-Jet varianten werd het toch nodig geacht om enkele potente modellen in de markt te zetten. De naam Abarth is het voorbije decennium wel vaker gevoerd, maar behalve wellicht bij de Stilo sprak de naam niet echt meer tot de verbeelding. Het ooit zo glansrijke Abarth moet weer gaan stralen als in de jaren ’60 en ’70 van de vorige eeuw. De Grande Punto Abarth is de eerste in de reeks. Met 155 pk in een compacte hatchback is het niet behelpen, maar zojuist terug van een EsseEsse-kuurtje is het vermogen van de testauto geklommen tot een aantrekkelijke 180 pk. Om de concurrentie met een 192 pk sterke Opel Corsa OPC en een 197 pk sterke Renault Clio RS aan te gaan, is dat – hoe verwend dat ook klinkt – geen overbodige luxe.
MINI Cooper 1.6 16v Chili
Renault Clio RS 2.0 16V
Mercedes-Benz A-Klasse Coupé A150 Avantgarde
MINI Cooper D 1.6 16V Chili
Volkswagen Polo GTI 1.4 TSI DSG
Audi A1 1.4 TFSI Ambition Pro Line
Citroën DS3 Racing
Citroën DS3 1.6 THP Sport Chic
MINI Cooper 1.6 16v Chili
Alfa Romeo MiTo 1.4 TB Sport
Renault Clio V6