Abarth Grande Punto 1.4 16v T-Jet EsseEsse

- 6 november 2008

Dubbele pret

De Grande Punto Abarth EsseEsse heeft een maximaal vermogen van 180 pk. Het is geen toeval dat dit ongeveer twee keer zoveel is als de gewone Grande Punto met de ongekietelde 1.4 16v. Historisch gezien is dat de gemene deler van Abarth modellen: een verdubbeling van het vermogen. Met hetzelfde gevoel voor de geschiedenis wordt het SuperSport-pakket – want daar staat EsseEsse voor – nog steeds in een houten krat geleverd. Maar goed, geschiedenis is boeiend, zeker de rijke geschiedenis van Abarth, toch is zelf rijden natuurlijk het allerleukst.

Het autootje trekt gretig op al merk je het verschil tussen de lage en hoge toerengebieden zeer goed. Dit maakt ook dat de Abarth geen moeite kent om je op een goedmoedige manier door het verkeer te leiden. Evengoed is het toch vooral ook leuk om juist wel die hoge toeren te draaien. De versnelling is indrukwekkend en de fluitende turbo’s en sportieve brom uit de uitlaat – die op andere momenten erg naar de achtergrond verdwijnt - versterken het imago van klein bommetje alleen maar. Midden op het dashboard zit nog een ‘Sport Boost’-knop die voor een hogere turbodruk zorgt, wellicht dat het effect in de gewone Abarth beter merkbaar is, maar in deze EsseEsse is eigenlijk amper het verschil merkbaar of de knop wel of niet ingeschakeld is.

De bediening van de Abarth is lekker sportief, zonder te overdrijven. Fiat snapt natuurlijk best dat een auto als deze ook dagelijks gebruikt moet kunnen worden. Toch zou het schakelen best wat beter mogen aansluiten op het karakter van de auto. Het gaat an sich prima, maar het gaat zo gemakkelijk dat het een beetje gevoelloos wordt. Bij een sportieve auto past nu eenmaal beter het gevoel dat je de pook echt in het verzet moet zetten. Vreemd genoeg – of beter gezegd: gelukkig – heeft de besturing wel dat sportieve gevoel. Het gaat op een prettig zware manier en heeft daarbij een exacte overbrenging.

Geheel in lijn daarmee is deze Grande Punto ook echt een klein bochtenriddertje. Door de veranderde wielophanging is de EsseEsse is de auto behoorlijk straf geveerd en is de wegligging zeer goed te noemen. Op slecht wegdek kan door het springerige gedrag de grip wel eens wat minder zijn, maar op een goede ondergrond is de Grande Punto binnen het redelijke amper van zijn stuk te brengen. Met name bochtige binnenweggetjes zijn een feest en met de mistige testdagen waan je je af en toe in een Grande Punto Abarth S2000 – het internationale rallykanon van Fiat -, al zal die 270 pk toch wel weer een heel andere ervaring geven.

180 pk
272 Nm
215 km/h
7,7 s
8,2 (6.9) l/100km
162 g/km
G
22%
€ 21.990
€ 30.884
€ 566 / maand
€ 115 - € 131 / kwartaal
  • MINI Cooper 1.6 16v Chili

  • Renault Clio RS 2.0 16V

  • Mercedes-Benz A-Klasse Coupé A150 Avantgarde

  • MINI Cooper D 1.6 16V Chili

  • Volkswagen Polo GTI 1.4 TSI DSG

  • Audi A1 1.4 TFSI Ambition Pro Line

  • Citroën DS3 Racing

  • Citroën DS3 1.6 THP Sport Chic

  • MINI Cooper 1.6 16v Chili

  • Alfa Romeo MiTo 1.4 TB Sport

  • Renault Clio V6

  • 2012 - Abarth Punto Evo 1.4 T-Jet 16v EsseEsse