Meer dan badgetuning
De naam Abarth wordt door Fiat min of meer als apart merk in de markt gezet. Zelf spreekt men daarom van de Abarth Grande Punto. Er wordt dan ook niet alleen een Abarth-embleempje op de achterklep geplakt zoals bij de laatste modellen die de naam Abarth droegen, maar alle Fiat-badges in en op de auto zijn vervangen door die met de schorpioen. Er zijn er zelfs nog een paar extra op de zijkant bevestigd. Voor degenen die de bril thuisgelaten hebben, staat er nog een opvallende rode striping met de naam Abarth op de zijkant. Maar goed, we hebben hier te maken met een EsseEsse, en dat verdient natuurlijk een extra typeaanduiding op de achterklep. De rode spiegelkappen met witte EsseEsse-aanduiding behoren ook tot het pakket. Tot zover de informatie voor de leek.
De kenner zal genoeg hebben aan de overige uiterlijke kenmerken. Dat zijn er namelijk genoeg. Een dikkere bumperpartij met grote luchtinlaten, skirts en 18 inch wielen in de kleur wit zijn zaken die duidelijk in het oog springen. De donkere koplampen en rode brembo-remklauwen vallen bij deze witte Abarth meer op dan bij één van de twee andere mogelijke lakkleuren: rood en zwart. Deels is het natuurlijk uiterlijke opsmuk, maar het behoeft geen betoog dat zaken als grotere luchtinlaten en geventileerde remschijven in de praktijk meerwaarde hebben. Zo is het ook met de zes millimeter grotere spoorbreedte ten opzichte van een standaard Grande Punto. En zo is het ook met de EsseEsse-modificaties aan de wielophanging, die de Grande Punto nog 20 mm dichter bij het asfalt brengen dan de ‘standaard Abarth’. Functioneel, maar het ziet er vooral ook erg lekker uit.
MINI Cooper 1.6 16v Chili
Renault Clio RS 2.0 16V
Mercedes-Benz A-Klasse Coupé A150 Avantgarde
MINI Cooper D 1.6 16V Chili
Volkswagen Polo GTI 1.4 TSI DSG
Audi A1 1.4 TFSI Ambition Pro Line
Citroën DS3 Racing
Citroën DS3 1.6 THP Sport Chic
MINI Cooper 1.6 16v Chili
Alfa Romeo MiTo 1.4 TB Sport
Renault Clio V6