Negentien knoppen
Van buiten mag de Berline dan een behoudende indruk maken, binnenin is dat beslist niet het geval. Zo doet een groot display bovenop het dashboard dienst als instrumentarium. Vóór de facelift had de bestuurder nog een toerenteller voor zijn neus, die is nu verplaatst naar het display. Nu zit er linksvoor dus alleen een stuur. ‘Alleen’ is misschien het verkeerde woord, want het stuur is een verhaal apart. Het heeft namelijk een vaste kern en het stuurwiel draait daar omheen. Op die manier zijn de knoppen op het stuur altijd, dus ook in bochten, te bedienen. Misschien is Citroën hierin iets doorgeslagen: we tellen maar liefst negentien draai- en drukknoppen op het stuur, dus het duurt wel even voordat je die blindelings kunt bedienen.
De uitstraling van het interieur staat op een hoog niveau. Met het lichtgekleurde leer van onze testauto oogt hij zelfs best chique. Het is dan ook een beetje zonde dat de raamstijlen net niet helemaal bekleed zijn, waardoor een randje kaal metaal te zien is. Wel mooi is het in de kleur van de stoelen beklede strookje in het deurpaneel, dat zorgt voor de nodige afwisseling. De middenconsole laat qua ergonomie te wensen over. Dat ligt vooral aan de plaatsing van de knoppen: zowel de bediening van de airco als die van de radio en het navigatiesysteem zijn erg laag geplaatst. Bovendien voelen de ‘joystickjes’ waarmee je bijvoorbeeld een navigatie bestemming invoert nogal gammel aan, waardoor het lastig is om ze nauwkeurig te bedienen.
Bij de facelift is de C4 Berline íets gegroeid, 15 millimeter om precies te zijn. Het is echter nog steeds geen ruimtewonder. De achterbank is net niet toereikend voor volwassenen en van de kofferruimte zijn we evenmin onder de indruk. Dat zijn we wel van de uitrusting. Zeker bij de Exclusive – de enige uitvoering voor deze motorisering - is deze zeer uitgebreid. Automatisch inschakelende verlichting en ruitenwissers, meedraaiende xenon koplampen, parkeersensoren... wie had enkele jaren geleden gedacht dat dit allemaal standaard zou zijn op een auto uit de ‘Golf-klasse’? Je betaalt dan wel ruim 27 mille voor de 150 pk sterke 1.6 THP. Neem je genoegen met de basismotor, een 1.4 met 90 pk, dan ben je voor minder dan 19.000 euro klaar.