Mitsubishi Lancer Sportback 1.8 145 MIVEC Intense

Michel van Breugel - 23 november 2008

Jet-Fighter

Wat design betreft is Mitsubishi nooit een doorsnee merk geweest. Ontwerpen die spannend en gewaagd zijn kwamen de afgelopen jaren toch vaak van de Japanners. Maar Mitsubishi ook probeerde, in Europa is het nooit echt doorgedrongen tot de top qua verkoopcijfers. Bij de Lancer Sportback introduceren de Japanners een iets andere variant van de bekende Mitsubishi ´Jet Fighter´-grille. Het grootste verschil met de sedan is de grotere maatvoering van de grille in combinatie met de matzwarte afwerking en chromen omlijsting. Dit geeft de Lancer overigens wel een agressievere neus. De belijning van de Sportback loopt via de zijkant door naar de brede achterzijde. Aan de achterzijde het design op van het studiemodel Prototype-S. De steil aflopende achterklep is wel het meest opzienbarende aan de achterzijde, zeker in combinatie met de standaard dakspoiler. Nou, standaard, hij is eerder "afmeting hoedenplank". De grote achterlichtunits buigen helemaal om de carrosserie heen richting de wielkasten.

De scherp aflopende kofferklep en grote achteroverhang lijken in eerste instantie niet helemaal bij het overige design van de Sportback te passen. Echter heeft deze uitvoering ook zijn voordelen. Het grootste voordeel is de laadopening die een stuk groter is dan bij de sedan. De Sportback heeft onder de 276 liter grote kofferruimte wel een dubbele laadvloer. Bij het neerklappen van de achterbank zorgt dat voor een mooi vlakke vloer. Het neerklappen gaat in gedeeltes van 60/40 en is door de hendel in de kofferruimte gemakkelijk te realiseren. De maximale capaciteit die de Sportback dan lust is 1.394 liter.

De Sportback is met zijn lengte van 4,56 anderhalve centimeter langer dan de sedan. Mitsubishi zet met de nieuwe Lancer Sportback een toch verrassende auto op de markt. Vooral de door ons gereden Intense-uitvoering - die is voorzien lekker dikke voor- en achterbumpers, zijskirts en standaard 18 inch lichtmetalen wielen - laat zich van zijn beste kant zien. Over de aankleding van deze uitvoering mopperen we helemaal niet, dit is juist prima voor elkaar.

143 pk
178 Nm
196 km/h
10,4 s
9,2 (7.9) l/100km
188 g/km
G
22%
€ 21.399
€ 26.999
€ 495 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Executive

  • Hyundai i30 1.6 CRDi VGT HP i-Catcher

  • Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance

  • Seat Leon 1.9 TDi Stylance

  • Ford Focus 1.6 TDCi ECOnetic Trend

  • 2009 - Mitsubishi Lancer Evolution MR TC-SST

  • 2008 - Mitsubishi Lancer Sports Sedan 2.0 DI-D Instyle

  • 2006 - Mitsubishi Lancer Wagon 1.6 Inform