Kaal is anders...
Het enige gemis in het interieur is de vermaarde automaatpook. Deze geliefde optie onder Mercedes-rijders is op de BlueEFFICIENCY niet leverbaar. Met scepsis kijken we rond naar wat we nog meer moeten missen ten opzichte van de rijker uitgevoerde exemplaren. We kunnen kort zijn: vrijwel niets. Het enige curieuze is dat er wel bijbetaald dient te worden voor een radio. Want voor de rest hoeft zich de bestuurder geen luxe en comfort te ontberen. Vanzelfsprekend zijn alle ramen elektrisch bedienbaar, is er een gescheiden automatische airco gemonteerd en is radiobediening vanaf het stuur mogelijk. Daarnaast zijn de stoelen deels elektrisch te verstellen. Voor wie dit nog niet voldoende vindt is er tijdelijk het First Edition pakket beschikbaar voor de BlueEFFICIENCY. Dan krijg je voor een bedrag van precies nul euro zaken mee als een regensensor, parktronic, telefoonvoorbereiding en Audio 50 APS DVD-navigatie. In de door ons gereden C is dit wel geüpgrade naar het COMAND-systeem met groot navigatiescherm.
Exclusief voor de BlueEFFICIENCY modellen is een verbruiksmeter in het multifunctionele display achter het stuur. Daarop kan men onder andere aflezen hoeveel het actuele verbruik bedraagt. Maar er is meer mogelijk. Zo kan men desgewenst de navigatieaanwijzingen via dit display volgen, of in het telefoonboek scrollen. De algehele bediening van de C-Klasse staat op een hoog niveau. Zowel qua logische bediening als ergonomie is er niks op aan te merken, alleen het aircopaneel zit wat laag in het dashboard. Qua materiaalgebruik en afwerking valt er ook maar weinig te zeuren. Over het algemeen bestaat het dashboard uit mooie materialen en is de afwerking goed voor elkaar. Bijgevolg is dat kleine missers wat pertinenter aanwezig zijn. Zoals de luchtroosters bij de deuren, die merkwaardig genoeg van hard plastic zijn en niet echt mooi aansluiten op het dash.
De C-Klasse is het kleinste zakelijke model van Mercedes-Benz. Dat klein mag je gerust opvatten als adequaat ruim voor deze klasse. In tegenstelling tot de luchtigere E-Klasse past de C als een op maat gemaakte handschoen. Voorin is het ruimteaanbod voldoende, maar zeker niet royaal. Belemmerend is de nogal brede middenconsole, vooral langere personen zullen met hun rechterknie er tegenaan hangen. Achter vormt vooral het gebrek aan hoofdruimte het grootste kritiekpunt. Reeds tijdens het instappen is het nodig om het hoofd goed in te trekken wegens de aflopende daklijn. Eenmaal plaatsgenomen wordt het niet beter. De zitting is weliswaar voldoende lang en goed geprofileerd, de beenruimte houdt echter ook niet over. Irritanter is echter het harde uitstekende plastic van de stoelleuningen, ook hier is een botsing tussen de knieën en het plastic onafwendbaar. Bij de concurrentie is het echter ook niet veel beter gesteld.
Volvo S60 2.4D Edition
Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium X-Pack
BMW 3 Serie 320d EfficientDynamics Edition
Volvo S60 DRIVe 1.6D R-Design
Skoda Superb 2.0 TDI Elegance
Lexus IS 220d Business
Volvo 850 T-5R
Opel Insignia 2.0 CDTI EcoFLEX Business
Audi A4 1.8T Advance
Alfa Romeo 159 1.9 JTDm 16v Distinctive
Mazda 6 MPS
2021 - Mercedes-Benz C-Klasse Limousine 200 9G-Tronic Luxury Line
2018 - Mercedes-Benz C-klasse Estate C 200 d AMG Line
2017 - Mercedes-Benz C-Klasse 400 4MATIC Cabriolet
2016 - Mercedes-Benz C-Klasse Coupé C 200 Edition 1
2014 - Mercedes-Benz C-Klasse Estate C 220 BlueTEC Avantgarde Ambition
2014 - Mercedes-Benz C-Klasse C180 Avantgarde
2012 - Mercedes-Benz C 63 AMG Coupé
2011 - Mercedes-Benz C-Klasse C 200 CDI Avantgarde
2011 - Mercedes-Benz C-Klasse Coupé C180 BlueEFFICIENCY
2011 - Mercedes-Benz C-Klasse Estate 180 BlueEFFICIENCY Avantgarde