Nissan Qashqai+2 2.0 dCi All Mode Optima

Pawel Piotrowski - 16 januari 2009

De Rijzende Zon

Terug naar af. Lang moet ik naar de Qashqai met de weinig originele toevoeging +2 kijken om te ontdekken wat er anders is aan deze langere versie. Zo op het eerste gezicht kan ik geen essentiële verschillen in het design ontdekken en vraag ik mij af of ik niet afgescheept ben met een gewone Qashqai. Het typeplaatje achterop laat echter geen twijfel, en als ik vervolgens de achterklep openzwaai kom ik inderdaad twee extra stoelen tegen. Verbaasd neem ik nog een kijk op het exterieur, doorgaans zijn de esthetische verschillen tussen een normale en verlengde uitvoering namelijk goed te zien. Je zou verwachten dat dit bij de Qashqai+2 ook het geval zou moeten zijn, het is de ontwerpers echter gelukt om het verlengde koetswerk er niet uitgerekt te laten uitzien. Chapeau!

Het gezichtsbedrog ontstaat – de Qashqai +2 is namelijk weldegelijk langer – mede door de langere achterdeuren en de afgestemde raamlijn daarop. Het derde zijruitje verschilt namelijk niet zozeer van vorm, wel loopt het een stuk verder door dan bij de gewone Qashqai. De achterspoiler vouwt zich met een scherpere knik om de D-stijl heen wat eveneens het uitzicht fopt. Daarnaast zorgt de langere wielbasis ervoor dat er geen hangkont te bespeuren valt. Hoe subtiel de aanpassingen ook zijn, de werking is groots. Hiermee houden de verschillen echter niet op. Nissan heeft voor het onderscheid enkele details gewijzigd om de diversiteit tussen beide modellen te behouden. Aan de voorzijde valt vooral de andere grille op die een dichtere structuur kent. Daardoor oogt de voorkant gladder en breder, wat de uitstraling iets amicaals geeft. Van agressie of een kwade blik is kortom geen sprake. Vooral van voren is de Qashqai een echte allemansvriend.

De rode lakkleur ‘Fired Iron’ staat onze Qashqai+2 goed. Zeker in vergelijking met het obligate leasegrijs of zwart is dit eens wat anders. De rode kleur veranderd naar gelang de weersomstandigheden van vol rood tot een zonsondergangachtige gloed. Ik sta figuurlijk in vuur en vlam bij het observeren van het wisselende schouwspel. De concave en convexe vlakken versterken het effect en de donker getinte raampartij, het panoramadak en plastic beschermstrips bekrachtigen het contrast met de lakkleur. Aan de achterzijde vallen een paar onderscheidende details ten opzichte van de gewone Qashqai op. Waar bij de laatste de raam- en bumperpartij bijna horizontaal lijkt te lopen, wijkt deze af bij de ‘+2’. De subtiele veranderingen brengen met zich mee dat er een gelijkenis ontstaan met Nissan’s grote SUV Murano, die vergelijkbare lijnen aan de achterkant toont.

150 pk
320 Nm
189 km/h
11,3 s
8,1 (7) l/100km
188 g/km
G
22%
€ 30.350
€ 38.195
€ 700 / maand
€ 460 - € 495 / kwartaal
  • SsangYong Korando D20T Sapphire

  • Kia Sportage 2.0 CVVT X-Clusive 2WD

  • Toyota RAV4 2.0 VVT-i Linea Sol

  • Jeep Compass 2.0 CRD Sport

  • Skoda Yeti 2.0 TDI Elegance 4x4

  • Peugeot 3008 1.6 HDiF Première

  • Mazda CX-5 Skyactiv-D 2.2 HP AWD GT-M

  • Renault Koleos 2.0 dCi Privilège 4x4

  • Suzuki Grand Vitara 2.4 Exclusive

  • 2024 - Nissan Qashqai e-POWER N-Design

  • 2022 - Nissan Qashqai e-Power Tekna Plus

  • 2021 - Nissan Qashqai 1.3 Xtronic 12V MildHybrid Tekna+

  • 2018 - Nissan Qashqai 1.3 DiG-T 140 Tekna+

  • 2017 - Nissan Qashqai 1.2 DIG-N XTronic Tekna+

  • 2014 - Nissan Qashqai 1.2 DIG-T 115 Tekna

  • 2011 - Nissan Qashqai 1.6 dci Tekna

  • 2010 - Nissan Qashqai+2 2.0 dCi All-Mode Tekna

  • 2007 - Nissan Qashqai 1.6 Visia Look