Verbeteringen
Volgens Mazda is de rijdynamiek verbeterd wat wij natuurlijk graag zelf willen ervaren. Voor deze test kregen we de beschikking over een 143pk sterke tweeliter diesel gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Nieuw is dat de Japanners nu ook een automaat in de 5 leveren, echter niet op de twee oliestokers. Dat klinkt niet erg handig. Zoals gezegd zijn er twee diesels leverbaar, de tweeliter is ook leverbaar met 110pk. Daarnaast is er een 1.8 en 2.0 benzinemotor leverbaar in de MPV. Mazda kreeg bij de 5 nogal eens kritiek over de stugge ophanging waarbij ze nu een aanpassing hebben doorgevoerd. De voorophanging krijgt opgewaardeerde dempers terwijl de geometrie van de achterwielophanging werd aangepast om vooral onder belasting voorspelbaarder uit de hoek te komen. Een tweede kritiekpunt was het geluidsniveau wat hoger lag dan gemiddeld. De Japanners hebben ook dit “probleem” aangepakt, en de 5 her en der voorzien van beter isolatiemateriaal. Toegegeven, de Mazda is op snelwegniveau een lekker stille cruiser. Negatief geluid komt er echter uit het vooronder, de tweeliter diesel is niet van het meest subtiel met zijn geluid.
In de bochten is de Mazda stabiel en voorspelbaar. De nieuwe ophanging lijkt zijn effect niet voorbij te zijn gegaan. Ook op hogere snelheden ligt de 5 strak op de weg waarbij de hogere opbouw weinig last heeft van de wind. De handgeschakelde zesbak is geen fijn werkende transmissie. Vooral bij het wegrijden ‘s ochtends lijkt de bak nog te slapen waarbij de verzetten lastig zijn te vinden en in te schakelen. Eenmaal onderweg wordt het gedurende de rit beter. Koppeling en rempedaal werken naar behoren, waarbij direct opvalt dat er menig Newtonmeter in het vooronder zit bij het op laten komen van de koppeling. De druk is hierin goed merkbaar. Het verbruik is volgens Mazda met enkele procenten verlaagd waarbij de fabriek zelf gemiddeld 6.1l/100km opgeeft. Tijdens de testperiode kwamen we bij het rijden van veel stadsverkeer dichtbij de 8.0l/100km en dat is alleszins nog een acceptabele scoren.
Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Ligne Ambiance
Toyota Verso 1.8 VVT-i Panoramic Business
Seat Altea XL Stationwagon 2.0 TDI Style
Citroën C4 Picasso 1.6 HDiF Ligne Business
Mitsubishi Grandis 2.4 MIVEC Intense
Renault Grand Scénic TCe 130 Dynamique
Kia Carens 2.0 CRDi EX
Renault Scénic 1.5 dCi 110 Privilège
Volkswagen Touran 1.2 TSI Trendline
Ford Grand C-Max 1.6 EcoBoost Titanium
Seat Altea 1.9 TDi Businessline
Peugeot 5008 1.6 THP GT