Nissan Murano 3.5 V6

Harold Rolloos - 25 februari 2009

Terreinspecialist

Nissan heeft een grote historie als het gaat om terreinauto’s. Denk maar aan de Patrol, X-Trail, Navara, Pathfinder en natuurlijk de QashQai. Het is niet vreemd dat het Japanse merk in 2003 in de Verenigde Staten met de Murano het segment van de immens populaire luxe SUV betreedt. Twee jaar later zet de Amerikaans ogende Japanner voet aan wal op het Europese land. Sinds kort is de tweede generatie in ons land, wat ons betreft een meer extravagante verschijning dan de vorige.

Een eerste blik op het nieuwe model leert ons dat de Murano nog steeds Amerikaans aandoet. De neus ziet er erg futuristisch uit. Mooi of niet mooi is een kwestie van smaak, maar je trekt er wel een hoop bekijks mee op straat. De nieuwe Nissan is een vreemde eend in de bijt. Zo is de voorzijde erg spits en wordt deze gedomineerd door de grote grille met de scherpe koplampen. De zij- en achterkant zijn wat minder uitgesproken, maar zorgen er wel voor dat de Murano dik oogt en dat het geheel klopt. Een beetje vreemd dus, maar wel lekker.

Onze testauto is voorzien van beige metallic lak. Het schijnt zo te zijn dat de lak krassen uit zichzelf herstelt, al hebben wij ons er maar niet aan gewaagd om te zien of dit ook echt werkt… Standaard monteert Nissan 18 inch lichtmetalen velgen onder de SUV. Hoewel dit al niet verkeerd is, misstaat een maatje groter zeker niet onder de hoge wielkasten. De chromen handgrepen zien er van een afstand chique uit, maar zodra je ze beet pakt, kom je er achter dat ze van plastic zijn. Met de achterzijde van de Japanner is niets mis. De achterlichten doen denken aan de 350Z, een van de kleinere broertjes van de Murano.

Erg praktisch is de elektrisch te openen en sluiten achterklep. Met een druk op de afstandsbediening slaat de vijfde deur behoorlijk ver open. Houd daar rekening mee in parkeergarages, anders schraapt de klep langs de muur. Tijdens het openen en sluiten klinkt er een harde piep, wat doet denken aan een laadklep van een vrachtwagen en van ons niet had gehoeven. Twee uitlaatpijpen complementeren het stoere karakter en de dikke uitstraling van de Murano.

256 pk
334 Nm
210 km/h
8,0 s
12,0 (10.9) l/100km
261 g/km
G
22%
€ 68.200
€ 69.195
€ 1.269 / maand
€ 286 - € 327 / kwartaal
  • Saab 9-7X 5.3 V8

  • Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD S-Limited

  • Subaru B9 Tribeca 3.0R Luxury

  • Infiniti FX 35

  • Subaru Tribeca 3.6 H6 AWD Executive

  • Cadillac SRX 3.0 V6 AWD Sport Luxury

  • Lexus RX 450h Luxury

  • Lexus RX 400h Executive

  • Volvo XC90 2.5T Summum