Nissan Murano 3.5 V6

Harold Rolloos - 25 februari 2009

Comfortabel is het toverwoord

Nissan legt op het moment van schrijven één motor onder de kap, een vernieuwde 3.5 liter zescilinder met 256 pk. Er schijnt overigens wel een diesel in een later stadium op komst te zijn. Met een druk op de knop komt de V6 grommend tot leven, om vervolgens in alle stilte stationair door te lopen. De zespitter is gekoppeld aan een traploze automaat (afgekort CVT). Na het wegrijden blijkt dit al snel een heerlijke combinatie te zijn. Zonder voelbare schokken versnelt de Nissan en kost het moeite om de rechtervoet onder controle te houden.

Het gegrom van de krachtbron tijdens het accelereren klinkt als muziek in de oren. De meer dan 1.800 kilo wegende SUV schiet in acht seconden naar de honderd en de naald houdt op met klimmen bij 210 kilometer per uur. Geen getallen om je voor te schamen dus. De Japanse fabrikant beweert dat de vernieuwde krachtbron zuiniger is dan z’n voorganger. Tijdens onze testweek kwamen we tot een gemiddelde van twaalf liter op honderd kilometer, best acceptabel voor een auto met dit gewicht en deze omvang.

Al snel merken we dat de Murano is gebouwd voor lange, comfortabele ritten en uitnodigt tot cruisen. De zespitter loopt bij snelheden rond de 120 gewoon mooi en is bovendien geruisloos stil, mede te danken aan de goede isolatie. Dit soort auto’s zijn gemaakt om z’n motor onder de kap te hebben. Ook bij het rijgedrag van de SUV moet je het meer in de comfort dan in de sportieve hoek zoeken. Het sturen voelt goed aan, al had het wat ons betreft nog wel wat directer gemogen. Verder is het onderstel gemaakt voor comfort. De Murano zoeft over het asfalt en hobbels en andere oneffenheden worden feilloos weggewerkt. In de bochten houdt hij zich goed, pas bij hoge snelheden helt de Nissan wat over. Bij een auto in deze klasse mag je de nodige veiligheid verwachten. Zo is de Japanner voorzien van een batterij airbags, ABS, ESP en het 4x4-i All-Mode systeem (simpel gezegd, de vierwielaandrijving),dat zorgt voor een goede grip op de weg en automatisch inschakelt wanneer nodig.

Twee andere standaardzaken die we nog niet genoemd hebben zijn de achteruitrijcamera en een extra camera, die subtiel is verwerkt in de rechterbuitenspiegel. Het nut van de eerstgenoemde is algemeen bekend, maar die extra camera is het vermelden waard. Bij het inparkeren activeer je het snufje simpel door op een knop te drukken. Vervolgens verschijnt op het scherm in het midden wat zich aan de rechterkant van de auto afspeelt. Op deze manier zie je precies hoe ver je van bijvoorbeeld de stoeprand af zit en voorkom je dat je velgen beschadigen of dat je met een andere auto in aanraking komt.

256 pk
334 Nm
210 km/h
8,0 s
12,0 (10.9) l/100km
261 g/km
G
22%
€ 68.200
€ 69.195
€ 1.269 / maand
€ 286 - € 327 / kwartaal
  • Saab 9-7X 5.3 V8

  • Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD S-Limited

  • Subaru B9 Tribeca 3.0R Luxury

  • Infiniti FX 35

  • Subaru Tribeca 3.6 H6 AWD Executive

  • Cadillac SRX 3.0 V6 AWD Sport Luxury

  • Lexus RX 450h Luxury

  • Lexus RX 400h Executive

  • Volvo XC90 2.5T Summum