Vertrouwde omgeving
Na het instappen – de deuren vallen lekker zwaar dicht – voelen we ons geen wereldvreemde in de Škoda. Nee, eerder vertrouwd, al is de zit van de bestuurdersstoel best hard. De stoel biedt voldoende zijdelingse steun en er is voldoende hoofdruimte aanwezig. Het dashboard is regelrecht overgenomen uit de Superb en doet ook hier goed en vooral degelijk aan. Tussen de klokken, die prima afleesbaar zijn, zit de duidelijke boordcomputer, die simpel te bedienen is via de stengel rechts naast het stuur. Het stuur is in hoogte en diepte te verstellen en pakt prettig vast. Een groot nadeel is dat de stuurwielbediening in deze versie ontbreekt, dat mag eigenlijk niet bij een auto met deze nieuwprijs.
Het middenconsole ziet er overzichtelijk uit. Onze testauto kreeg als optie het audiosysteem ‘Radio Bolero’ (met cd-wisselaar, ingang voor een SD-kaart en twaalf speakers) mee, dat makkelijk met een touchscreen te bedienen is. De klank is goed en vooral zuiver. De climatecontrol is eenvoudig in te stellen via draaiknoppen, waarbij na het draaien de exacte temperatuur ook nog even op het scherm van de audio wordt weergegeven. Aluminium interieurlijsten rond de DSG-pook en op het dashboard en de portieren geven het zakelijke en saai interieur nog enige jeu. Over opbergvakken niet te klagen in de Octavia, je kunt overal je cd-hoesjes, papieren en andere spullen kwijt.
Achterin de Tsjech is er voldoende hoofd- en beenruimte aanwezig. Drie volwassenen kunnen hier moeiteloos zitten. Als je dan met zoveel mensen op stap gaat, is het prettig om de weten dat de Octavia een grote bagageruimte kent. Standaard gaat er al 560 liter mee, wanneer je de achterbank neerklapt zelfs meer dan 1.400 liter. Het is jammer dat een rubberen trekkoord uit de achterklep bungelt. Dit dient als hulpmiddel bij het sluiten van de vijfde deur. We hadden hier liever een handgreep gezien, dat oogt net wat chiquer.
Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MultiAir Distinctive
Citroën C4 2.0 HDi Exclusive
Subaru Impreza XV 2.0R AWD
Lancia Delta 1.6 16V MultiJet Argento
Ford Focus 1.6 EcoBoost Titanium
Toyota Prius 1.5 HSD Business
Citroën C4 Berline 1.6 THP Exclusive
Fiat Bravo 1.4 MultiAir Sport
Chevrolet Cruze 2.0D LTZ
Peugeot 308 1.6 eHDi Active
2020 - Skoda Octavia Kombi 1.5 TSI First Edition
2017 - Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 7-DSG Ambition Business
2014 - Skoda Octavia Combi Greenline 1.6 TDI Businessline
2014 - Skoda Octavia Combi RS 2.0 TSI DSG
2013 - Skoda Octavia Combi 1.2 TSI Ambition Businessline
2010 - Skoda Octavia 1.2 TSI Ambition Businessline
2009 - Skoda Octavia Combi 1.6 TDI Greenline Business Line
2008 - Skoda Octavia Scout 2.0 TDI
2006 - Skoda Octavia Combi 1.6 Ambiente