Rumoerig doch aangenaam
Omdat de Octavia het goed doet in de leasemarkt, kiezen wij voor de 140 pk sterke 2.0 TDI in combinatie met DSG. Het is de vertrouwde pompverstuiver uit de VAG-stal. In het najaar komen de commonrail-diesels, die een stuk stiller en schoner zijn. De techniek van deze krachtbron is namelijk verouderd en hij is bovendien erg rumoerig. Dat hoor je vooral wanneer je de sleutel omdraait bij een koude start. Bij het wegrijden lijkt het alsof de tractor van Boer Biet voorbij komt zetten. Op de snelweg verdwijnt het overheersende geluid van de diesel gelukkig naar de achtergrond.
Toch komt de 2.0 TDI met 140 pk prima van zijn plek en je hebt nooit het gevoel vermogen tekort te komen. De Tsjech gaat in net geen tien seconden naar de honderd en de naald blijft, als je lang genoeg gasgeeft, steken bij 207km/h. Vooral de DSG-transmissie – dat staat voor Direct Shift Gearbox – draagt bij aan de heerlijke motor/bak-combinatie. Het schakelen gaat lekker soepel en snel, wat weer gunstig is voor het brandstofverbruik. Vooral op de snelweg draait de motor weinig toeren, waardoor we bij een snelheid van 120 regelmatig getallen van rond de 4,5 liter per honderd kilometer op de boordcomputer zagen. Wij kwamen tijdens onze testperiode uit op een gemiddelde van 6.5 liter.
Tijdens het rijden valt al snel op dat de Octavia te hard geveerd is. Normaal hebben we weinig moeite met een stugge vering en ervaren we het vaak als prettig, maar in dit geval is het gewoon too much. Vooral op klinkerwegen stuiteren we af en toe alle kanten op. Voor de rest is de Škoda een degelijke reisauto. Cruise control is standaard en te bedienen via knoppen op de hendel van de richtingaanwijzer. Daardoor komt het weleens voor dat je onbedoeld richting aangeeft. De besturing is goed, maar springt er niet uit. In de bochten houdt hij zich aardige staande en blijft je een veilig gevoel geven. ESP is op onze versie als optie (590 euro) aanwezig, maar helaas niet standaard op de Tsjech. Andere veiligheidszaken als ABS, zes airbags en actieve hoofdsteunen op de bestuurders- en passagiersstoel zijn wel standaard. Bij het maken van een noodstop gaan de alarmlichten wel een aantal keren knipperen, maar opvallend genoeg gebeurt dat pas op het moment dat de Octavia zo goed als stilstaat...
Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MultiAir Distinctive
Citroën C4 2.0 HDi Exclusive
Subaru Impreza XV 2.0R AWD
Lancia Delta 1.6 16V MultiJet Argento
Ford Focus 1.6 EcoBoost Titanium
Toyota Prius 1.5 HSD Business
Citroën C4 Berline 1.6 THP Exclusive
Fiat Bravo 1.4 MultiAir Sport
Chevrolet Cruze 2.0D LTZ
Peugeot 308 1.6 eHDi Active
2020 - Skoda Octavia Kombi 1.5 TSI First Edition
2017 - Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 7-DSG Ambition Business
2014 - Skoda Octavia Combi Greenline 1.6 TDI Businessline
2014 - Skoda Octavia Combi RS 2.0 TSI DSG
2013 - Skoda Octavia Combi 1.2 TSI Ambition Businessline
2010 - Skoda Octavia 1.2 TSI Ambition Businessline
2009 - Skoda Octavia Combi 1.6 TDI Greenline Business Line
2008 - Skoda Octavia Scout 2.0 TDI
2006 - Skoda Octavia Combi 1.6 Ambiente