Renault Laguna 2.0 16v Tech Road Grand Tour

Anton Lefeber - 2 maart 2006

Het rijden

Na de kaart in de daarvoor bestemde gleuf te hebben gestoken en op de start/stopknop te hebben gedrukt slaat de motor, ondanks de lage temperatuur, snel aan. De motor blijkt, net als in warme toestand, heel mooi stationair te lopen. Zoeken naar de handrem blijkt vergeefs, een dotje gas en de handrem wordt automatisch ontgrendeld.
Tijdens de gevarieerde route van de testrit valt al snel op dat de auto compacter aanvoelt en handelt dan hij werkelijk is. Soepel en vlot worden bochten gerond, mede veroorzaakt door de precies voldoende assisterende stuurinrichting. Tijdens het rijden over slechter wegdek waren de oneffenheden nauwelijks te voelen in het stuur, wel zo comfortabel. Bij het bochtenwerk op relatief hoge snelheid geeft de overhellende carrosserie aan dat de grens bijna bereikt is, heel veilig allemaal. In normale situaties zullen de stabilisatorstangen het overhellen opheffen. De Laguna Phase II heeft een ietwat strakker afgesteld onderstel gekregen, vooral te merken aan het minder overhellen.
De 2-liter motor met 4 kleppen per cilinder heeft maximaal 135pk en 191nm te bieden. Voor enigszins vlotte prestaties is het echter wel zaak om de toerenteller ruim boven de 2000rpm te houden, de trekkracht onderin houdt zeker niet over. Hierbij gaat de motor tevens enigszins brommen, wat lichte trillingen met zich brengt. Als er geen prestaties van de motor worden verlangd is de cruise-control een zeer geschikt middel om het motortoerental en benzineverbruik te beperken. De korte versnellingsbakverhoudingen zorgen voor een redelijk hoog toerental op de snelweg, circa 3750rpm bij 130km/u op de teller is niet gering. Een zesversnellingsbak zou geen overbodige toevoeging aan het gamma zijn.
De bediening van de versnellingsbak gaat met voldoende weerstand, maar enige hakerigheid is hem niet vreemd. Dit komt de spatiering van de versnellingen wel ten goede, misschakelen is hierdoor bijna onmogelijk. Minder fijn is het aangrijpingspunt van de remmen. Bij zeer rustig remmen grijpen de remmen voldoende aan bij een lichte pedaaldruk. Als er iets meer van de remmen gevraagd wordt, neemt de remdruk progressief toe, waardoor de bestuurder vaker dan gewenst te hard remt. De testrijder kan wel vaststellen dat de reminstallatie ruim voldoende instaat is tot een veilige en korte noodstop, in één lijn en zonder dramatiek komt de auto tot stilstand.

135 pk
191 Nm
204 km/h
10,1 s
onb (8.3) l/100km
198 g/km
G
22%
€ 25.195
€ 28.495
€ 522 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Peugeot 407 SW 1.8-16V XR Pack

  • Ford Mondeo Wagon 1.8i-16V Platinum

  • Fiat Croma 1.8 16V Dynamic

  • Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD DPF Touring

  • Skoda Octavia Combi 1.6 Ambiente

  • 2011 - Renault Laguna Estate 1.5 dCi Série Limitée Exécutive

  • 2011 - Renault Laguna Estate 2.0 Turbo GT

  • 2009 - Renault Laguna Coupé 2.0 dCI 180 GT

  • 2008 - Renault Laguna Estate 2.0 16v T 170 Initiale