Gegroeid
Het uiterlijk van de Avensis werd door de designers flink onder handen genomen. De voorkant van het vorige model had wel wat vriendelijks, bij de nieuwe Toyota heeft dat plaatsgemaakt voor scherpe, strenge koplampen, die ver doorlopen naar achteren. Daardoor ziet de Japanse middenklasser er weer een stuk meer van deze tijd uit en smoelt hij gewoon goed. Wij rijden de populaire Wagon in de Panoramic-uitvoering, die standaard op 17 inch lichtmetalen velgen staat. Het is een vrij complete auto met onder andere zaken als elektrische ramen/spiegels, climate control, ABS, zeven airbags en actieve hoofdsteunen. Met nog wat extra opties als een full map-navigatiesysteem en achteruitrijcamera - beter bekend als het business-pakket - komt de nieuwprijs van deze testauto uit op 33.600 euro.
Van de zijkant is goed te zien dat de lijn in de nieuwe Avensis veel vloeiender is dan in zijn voorganger. Vooral tot aan de C-stijl valt dit erg op. De spiegels zijn kleiner geworden en bovendien wat ronder van vorm. Ook de achterkant kreeg een aardige boost en ziet er een stuk strakker uit. De lichten doen denken aan die van de Mazda6 Break. Niet alleen het uiterlijk veranderde, ook groeide de Avensis in lengte en breedte weer wat door, terwijl hij juist wat minder hoog is dan het vorige model.