Het interieur
Instappen gaat erg makkelijk door het wat hogere concept van de auto. Vanaf de bestuurdersstoel heb je uitzicht op een inmiddels bekend dashboard. Ruimtelijk van opzet, duidelijk qua indeling. Achter het prettig in de hand liggende, lederen stuur is het nieuwe instrumentarium te zien. Waren de meters in het vorige model omlijst met een mat aluminium rand, in de huidige 307 zijn deze vervangen door dunne chromen randen, welke voor een chique aanblik zorgen.
De opzet van de middenconsole is onveranderd gebleven. Wel nieuw zijn de lay-out van de radio-/cd-speler en het bedieningspaneel van de climate control; tevens kunnen nu de bestuurder en voorpassagier dankzij de gescheiden regeling ieder hun eigen temperatuur instellen.
De bovenzijde van het dashboard en de portieren is vervaardigd van een vrij zacht en prettig aanvoelend materiaal. Helaas heeft Peugeot de facelift niet aangegrepen om de alu-look kunststofafwerking van de middenconsole te vervangen door een hoogwaardiger soort. Eveneens jammer dat er (nog steeds) loze druktoetsen bovenaan de middenconsole zijn geplaatst.
Andere wijzigingen in het interieur zijn de boardcomputer, welke veel meer functies heeft gekregen, en de veranderde cruise control. Die laatste heeft nu standaard een snelheidsbegrenzer en is veel prettiger te bedienen dan de ‘oude’. Beide onderdelen zijn overgenomen uit de 407.
Wat gebleven is, zijn de uitstekend verstelbare en perfect zittende stoelen. Ook het ruimtelijke gevoel, mede dankzij het glazen dak, is onveranderd. En juist dat zijn items welke de 307 tot een prettige auto maken.
Zo ook de flexibiliteit van het interieur: de 307 verenigt de eigenschappen van een MPV met het uiterlijk van een, zij het iets hogere, stationwagen.
De 2e zitrij bestaat uit drie losse stoelen, welke verschuifbaar, uitneembaar en omklapbaar zijn. Ook zijn de rugleuningen te verstellen en bestaat de mogelijkheid om één of twee stoelen in de kofferbak te plaatsen. De stoelen zitten goed en hoofd en benen hebben prima ruimte achterin.
Door het bijbestellen van twee extra stoelen (á € 300,-) is van de 307 SW dus een heuse zeven-zitter te maken. Klinkt leuk, en ís ook leuk, mits er achterin kleine kinderen plaatsnemen. Voor grotere personen is op de 3e zitrij domweg geen ruimte. Wat praktisch gezien minder handig is: de eventuele achterste stoelen zijn alleen op en om te klappen als het afdekzeil is verwijderd. Nu zullen die stoelen niet zo vaak gebruikt worden, maar handig is het niet.
Zonder extra stoelen beschikt de auto over ruim 500 liter bagageruimte, gemeten onder het afdekzeil. Desgewenst kan dit vergroot worden tot 1540 liter. De keurig afgewerkte bagageruimte is goed toegankelijk en door het ontbreken van een tildrempel makkelijk te beladen. De rand van de kofferbak is voorzien van een rvs-beschermstrip om beschadigingen te voorkomen.
Praktisch is hij dus zeker, de 307SW!