Peugeot 307 SW 1.6 HDi Pack

Robbert den Hartog - 23 maart 2006

Het rijden

Nog een onderdeel van de facelift: de nieuwe, 16-kleps HDi motor. Met een cilinderinhoud van slechts 1560 cc heeft deze commonrail-motor mijn nieuwsgierigheid gewekt. Immers, de 307 SW is geen lichte auto! Het vermogen is met 90 pk ten opzichte van de oude 2.0 HDi ongewijzigd gebleven. Het koppel steeg van 205 Nm naar 215 Nm, dus een lichte winst.

De eerste indruk is goed. Na het starten verraad een geciviliseerd gebrom dat er een dieselmotor onder de kap ligt. Een stuk stiller, en bij vries-koude start veel minder sacherijnig dan het oude blok.
Ook qua rijden is het een vooruitgang. Vanaf pakweg 1100 tpm pakt de motor uitstekend op en versnelt daarna erg soepel en vrij vlot. De motor is van zichzelf al stiller dan de vorige, maar maakt ook nog eens minder toeren, waardoor in het interieur een prettige rust heerst.
Dat de ontwikkelingen niet stil hebben gestaan is duidelijk te merken. Het is dat de papieren er niet om logen, maar vanwege de soepelheid en de rustige loop dacht ik eerst echt met een 110 pk versie onderweg te zijn!
De motor is dus duidelijk op comfort afgesteld. Mede hierdoor komt de auto niet bijzonder snel over. Nu is het uiteraard ook geen snelheidsmonster, maar ik ben tijdens de testrit van enkele honderden kilometers geen enkele situatie tegengekomen waarbij de motor tekort kwam.

Qua rijden is er niet veel veranderd. Stuur en stoel laten zich uitgebreid verstellen waardoor een goede zitpositie voor iedereen te vinden is. Schakelen gaat ‘des Peugeots’ en is ten opzichte van de oude 307 ongewijzigd: vrij lange slagen, maar behoorlijk trefzeker en met voldoende gevoel.
De stuurinrichting heeft wel een kleine verandering ondergaan. Was een 307 rond de middenstand altijd wat vaag, de testauto overtuigde door een meer directe, scherpere besturing. Meer gevoel, waardoor ook de informatie vanaf de voorwielen beter wordt doorgegeven. Prima.
Ook op het gebied van comfort heb ik geen reden tot klagen. Vrij stevig geveerd, maar door de uitgebalanceerde demping voelt de auto nooit oncomfortabel aan. Negatief ben ik over de standaard gemonteerde banden. De Continentals (195/65 R15) zijn koersvast, maar maken erg veel lawaai. Dat past totaal niet bij het rustige karakter van de auto.
De wegligging is, zoals het een Peugeot betaamd, uitstekend.


Overigens zullen mensen die een sportief rijdende auto zoeken niet zo snel met een 307 thuiskomen. De auto geeft voldoende feedback, rijdt strak en is absoluut niet week, maar door de wat hoge zit ontbreekt het sportieve gevoel. Let wel: bochten neemt hij erg goed en op slingerwegen is de auto merkbaar in zijn element, maar concurrenten als de Focus en de Mazda3 dagen hun bestuurder veel meer uit de grenzen van het bereik op te zoeken, en hebben een net wat scherpere besturing.. Een minpunt van de 307? Niet echt, het is meer een constatering.

90 pk
215 Nm
174 km/h
13,3 s
onb (5.1) l/100km
134 g/km
G
22%
€ 23.450
€ 29.630
€ 543 / maand
€ 358 - € 383 / kwartaal
  • Kia cee'd Sporty Wagon 2.0 CRDi X-ecutive

  • Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Sportline Business

  • Opel Astra Stationwagon 1.9 CDTi 100pk Edition

  • Ford Focus Wagon 2.0 TDCi Titanium X-Pack

  • 2006 - Peugeot 307 CC 2.0-16v 177pk Sport