Avontuur
Aan de looks zal het in ieder geval niet liggen. Hij staat bijna 4 centimeter hoger op de poten dan een normale A4 Avant, de verticale spijlen van de grille zijn verchroomd en kunststof opzetlijsten bedekken de onderzijde van de carrosserie. Dat kunststof wordt in principe gespoten in een matte ‘constrastkleur’, wat inhoudt dat het zwart van kleur is bij lichte lakkleuren en lichtgrijs bij donkere. In het geval van onze Ibiswitte testauto is daarom gekozen voor zwarte kunststof. Het is ook mogelijk om het kunststof in dezelfde kleur als de lak te krijgen, dat kost dan wel 2 mille extra. Verder is de Allroad standaard voorzien van een aluminiumpakket, te herkennen aan de in aluminium uitgevoerde raamlijsten en dakreling.
Audi heeft er werk van gemaakt om er iets bijzonders van te maken, zoveel is zeker, maar of het esthetisch geslaagde auto is, dat is een andere vraag. We hinken op twee gedachten: aan de ene kant is de ‘Allroad-metamorfose’ consequent doorgevoerd en geeft het deze A4 een avontuurlijke uitstraling, aan de andere kant komt het toch wat curieus over. De normale A4 Avant is namelijk een chique stationwagen, dus het is alsof een in een keurig pak gestoken zakenman besluit om een overall aan te trekken om vervolgens de blubber in te stappen. Wellicht speelt de lakkleur van onze auto ook een rol bij deze indruk. Wit zorgt immers voor een nogal klinische uitstraling, dan liever het prachtige ‘Dakar Beige’.