Audi A4 Allroad 3.0 TDI quattro Pro Line

- 3 oktober 2009

Spierballen

Onze testauto is voorzien van de sterkste motorisering, de 240pk en 500nm sterke 3.0 TDI. Hij is gekoppeld aan een S-tronic transmissie, de op DSG gebaseerde automaat met twee koppelingen en zeven versnellingen. Deze combinatie is tot veel in staat. De motor voelt al vanaf stationaire toerentallen sterk aan, maar vanaf 1.500 toeren toont hij echt zijn spierballen. Dankzij de sterke motor en de snel schakelende automaat is een inhaalactie zo gepiept. S-tronic is altijd bij de les en schakelt desgewenst razendsnel een tandje, of twee, terug. Dat terugschakelen is regelmatig nodig, omdat de automaat vroeg opschakelt en de motor bij 50km/h in ‘vijf’ en 80km/h in ‘zeven’ maar 1.200 toeren laat maken.

Rijd je met constante snelheid op de snelweg, dan is de motor zeer stil. Ook dan maakt hij weinig toeren, met 120km/h in de hoogste versnelling wijst de toerenteller nog geen 1.800 toeren aan. Zelfs bij hoge snelheden is het motorgeluid minimaal, maar vanwege de windruis – die waarschijnlijk te verklaren door het feit dat de Allroad hoger is dan een normale A4 - is het dan wel gedaan met de stilte. Echt zuinig is de drieliter diesel niet. Het opgegeven verbruik van 7,1 liter per 100km is zelfs met een rustige rijstijl niet te evenaren, maar gezien de prestaties is het nog steeds netjes dat hij met minder dan 8 liter genoegen neemt. BMW laat met de 330d echter zien dat het nóg zuiniger kan.

Zoals gezegd staat de Allroad wat hoger op de poten dan een gewone A4 Avant en het laat zich raden dat dit invloed heeft op de wegligging. Die is namelijk wat minder stabiel, maar dat is slechts een nuanceverschil, in de meeste situaties is het nauwelijks merkbaar. De extra spoorbreedte heft het negatieve effect van de langere veerwegen bovendien grotendeels op. De testauto is uitgerust met Audi Select Drive, een systeem waarmee de stuurinrichting – maar ook de gasrespons en het onderstel - kan worden afgesteld. In de Comfort-stand stuurt de Allroad licht als een stadsautootje, in de Dynamic-stand juist sportief zwaar. Echt heel scherp stuurt hij helaas in geen van de standen.

240 pk
500 Nm
236 km/h
6,4 s
7,8 (7.1) l/100km
189 g/km
G
22%
€ 48.950
€ 93.667
€ 1.717 / maand
€ 494 - € 532 / kwartaal
  • 2019 - Audi A4 40 TFSI

  • 2013 - Audi RS 4 4.2 FSI

  • 2012 - Audi A4 2.0 TDIe Limousine

  • 2010 - Audi S4 3.0 TFSI quattro Pro Line

  • 2008 - Audi A4 Avant 3.0 TDI quattro Pro Line

  • 2008 - Audi A4 2.0 TDI Pro Line

  • 2007 - Audi A4 1.8T Advance

  • 2006 - Audi A4 Avant 2.0 TDI Pro Line