Terreingebruik
Het Allroad-concept gaat gelukkig verder dan stoere bumpers en details in het interieur. Zo beschikt hij standaard over Quattro vierwielaandrijving. Verder wordt de Allroad voorlopig alleen geleverd met koppelsterke motoren; een 2.0 TDI met 143 of 170pk, een 3.0 TDI met 240pk en een 2.0 TFSI met 211pk. De 3.0 TDI is voorzien van een geel D-label, de andere motoren van een groen C-label. Dankzij het verhoogde onderstel heeft de Allroad een bodemvrijheid van 18 centimeter en dat is maar 2 centimeter minder dan die van zijn SUV-broer, de Q5. Voor extra bescherming is de bodem aan de voor- en achterzijde verstevigd met roestvrijstalen beplating.
Ook de elektronica is aangepast voor terreingebruik. Nu zal de gemiddelde Allroad-bestuurder de gebaande paden niet vaak verlaten, toch is het fijn om te weten dat het kan. Zo heeft hij standaard Hold Assist, zodat de auto niet achteruit rolt op een helling. Verder is het ESP voorzien van Offroad Detection, waarmee de grip op onverhard terrein wordt verbeterd. We hebben dit uitgeprobeerd op een zandpaadje en het blijkt goed te werken. Op dit terrein liet het systeem iets meer wielslip toe, wat juist extra tractie gaf. Dat de auto zich toch niet helemaal thuisvoelde op deze ondergrond is waarschijnlijk te wijten aan het schoeisel, het fijnmazige profiel van de asfaltbanden vulde zich namelijk snel met zand.