Schone oliestoker
De belangrijkste vernieuwing zit onder de kap. Naast de bekende 2.3 DISI motor uit onder andere de Mazda 3 MPS komt nu eindelijk een dieselmotor voor de CX-7 beschikbaar. Deze gemodificeerde 2.2 CiTD kennen wij ook uit de Mazda6, waar hij in de topuitvoering maar liefst 185pk en 400Nm levert. Voor de CX-7 is het vermogen iets terug geschroefd naar 173pk, voor een gunstigere koppelkromme. Twee tegenovergesteld draaiende balansassen moeten voor minder trillingen en vibraties zorgen. Dat lukt zeer goed, tijdens het rijden is de dieselmotor nauwelijks waarneembaar. Ook de geluidsproductie ligt door een verbeterde isolering op een aangenaam niveau.
Een ander highlight is het SCR-systeem, dat tot nu toe alleen door bekende premiummerken werd ingebouwd. Achter het roetfilter huist een injector die ureum – beter bekend onder de commerciële naam AdBlue – in het uitlaattraject inspuit. In een speciale katalysator vind vervolgens een chemische reactie plaats, waardoor giftige stoffen zoals stikstofoxiden worden afgebroken tot stikstof en water. Daardoor voldoet de CX-7 aan de EU5 norm, maar weegt hij tevens meer dan zijn benzinebroeder. Doordat de AdBlue-tank achter de achteras is geplaatst werd de gunstige gewichtsverdeling slechts miniem verstoord.