Sportief en/of comfortabel
Ondanks de wat hogere koets ligt de X1 zoals het een Bimmer betaamt strak op de weg. Direct stuurgedrag gaat gepaard met een aangename koersvastheid. Het onderstel houdt hierbij het midden tussen sportief communicatief en gladstrijkend comfortabel. Wat dat betreft past de auto - zoals ook al op andere punten - perfect tussen de 3 Serie en de X3.
Wat we missen op het gebied van comfort en sportiviteit, is de mogelijkheid voor de bestuurder om hierin keuzes te maken. De automaat kent nog wel de M/S-stand, maar het onderstel komt zoals ie komt. Nu is instelbare demping geen gemeengoed als je kijkt naar de compacte middenklasse waar de X1 in valt, maar de auto vraagt er met zijn ambivalente karakter wel om. Wanneer je naar de prijsklasse kijkt van deze uitvoering is een vraag naar dergelijke snufjes helemaal niet zo vreemd. Zoals BMW zelf al schetst moet zowel de zakelijke kilometervreter als de avontuurlijke globetrotter door deze auto aangesproken worden. Wie weet is het wel één en dezelfde persoon, die zich in zijn vrije weekend een andere rol aanmeet.