De gulden middenweg
Maatvoering vertelt vaak al veel over hoe een model nu te positioneren is. Wanneer we hem naast de 1 Serie zetten, blijkt al gauw dat de X1 beduidend groter is. In hoogte scheelt het ruim twaalf centimeter, maar in de lengte zelfs dertien centimeter. Ook de wielbasis is behoorlijk groter, maar dat wordt verklaard door het van de 3 Serie afkomstige onderstel. Hier blijkt al dat we de naam '1' meer moeten verklaren door het feit dat deze BMW de kleinste uit de X-reeks is, dan uit verwantschap met de modellen uit de 1 Serie. Als we het model vervolgens vergelijken met de 3 Serie Touring en de X3, zien we dat de X1 weliswaar wat korter is, maar dat hij qua hoogte precies tussen beide modellen in valt.
De trends die we op andere nieuwe BMW's als de 7 Serie en 5 Serie Gran Turismo tegenkomen, zien we hier ook terug. Zeer grote nieren, 'om de hoek weglopende' koplampen en bijna geheel rode achterlichten in een L-vorm zijn tevens van de partij op deze crossover. Opvallend en spijtig genoeg is hét BMW-stijlelement, de Hofmeister-knik, haast verworden tot een dertien-in-een-dozijn oplopende raamlijn. Wel zijn een flink aantal lijnen aanwezig in het plaatwerk, wat we al bij diverse nieuwe BMW's zagen. Verschillen in de lichtweerkaatsing door de diverse vouwen zorgen ervoor dat auto er minder clean uitziet met zijn grote metalen oppervlakken. Tot slot moet de X1 natuurlijk zijn naam met betrekking tot de X waarmaken. We zien de bekende kunststof delen rond de onderkant van de auto, en lichtgekleurd kunststof dat een carterbeschermer suggereert, om de auto een extra stoere look te geven.