Verfijnd
De W 221 – zoals de S-Klasse ook wel door de Stuttgarters wordt genoemd – onderging na vier jaar een lichte facelift en werd verfijnd. Vooral de voorkant van het vlaggenschip uit Das Haus werd aangepakt met een nieuwe koelergrille. De plastic kap voor de Distronic (adaptieve cruise control) op de grille oogt niet heel fraai, maar het blijft lastig om zoiets echt mooi weg te werken. Ook Mercedes-Benz gaat mee met de LED-trend. Eerder dit jaar werd de E-Klasse al voorzien van deze trendy lampjes in de dagrijverlichting, nu moet ook de Sonderklasse eraan geloven. Vanaf de zijkant gezien valt pas op hoe het 5,2 meter lange elegante slagschip wordt gevormd door de scherpe lijnen. Wij rijden namelijk de Lang-versie, die nog eens dertien centimeter ruimer is dan de gewone S-Klasse. Aan de buitenkant merk je daar trouwens weinig van, die extra ruimte komt vooral de achterpassagiers ten goede.
Aan de achterzijde werden ook lichte wijzigingen doorgevoerd. Zo zijn de uitlaatpijpen voortaan onderin de achterbumper geïntegreerd. Verder werd de Benz op het gebied van aerodynamica verbeterd, zodat er minder last is van windgeruis. Onze testauto is door de importeur besteld in de zakelijke, maar chique kleur Flintgrijs. Mensen die in een S rijden kiezen voor kwaliteit en klasse. Dat daar een fiks prijskaartje aan hangt is dan ook geen verrassing. De door ons gereden S 400 Hybrid Lang is er vanaf zo'n 119 duizend euro. Per 1 januari 2010 gaat de prijs omlaag naar iets minder dan 116 duizend euro voor de Lang en 106 duizend voor de normale versie. Echter, bij het bestellen van dit testexemplaar waren ze bij Mercedes-Benz Nederland niet gierig en werd voor bijna veertig mille in de optielijst aangevinkt. Alle zaken die het leven makkelijk maken zijn aanwezig. De briljante geluidsinstallatie van Harman/Kardon, het Prestige Plus-pakket, een nachtzicht assistent, adaptieve grootlicht assistent, massagestoelen, een entertainmentsysteem achterin en ga zo maar door. Voor het luttele bedrag van ruim 158.000 euro mag je dan ook een dijk van een auto verwachten. En dat is gelukkig ook zo, want daarvoor krijg je wel topkwaliteit.