Huiselijke kringen
Comfort is het toverwoord in de S-Klasse. De zware portieren vallen dof dicht en worden automatisch aangetrokken. Dat de auto perfect geïsoleerd is hoeven we niet uit te leggen. Mercedes-Benz heeft de beste materialen van stal gehaald en de afwerking is op alle fronten top. Enige minpuntje wat we konden ontdekken was de Hybrid-aanduiding onderaan het middenconsole, dat had wat ons betreft niet gehoeven. Nou weet iedereen dat het in deze topklasse draait om ‘de man achterin’. Dat klopt, maar de chauffeur hoeft zich absoluut niet benadeeld te voelen. Immers, hij kan zichzelf tijdens een lange rit ook laten masseren door de heerlijk zittende zetel. Snel en zacht of langzaam en stevig? Het kan allemaal. De zetels zijn bovendien te verwarmen of te koelen en elektrisch dusdanig instelbaar dat je altijd de juiste positie vindt. De digitaal geprojecteerde klokken zijn prima afleesbaar. De boordcomputer biedt legio mogelijkheden, waaronder het bekijken van de status van de lithium-ion-accu. Bovenin het middenconsole bevindt zich het scherm je onder meer navigatie, audio en video kunt regelen. Dit alles gaat via de bekende draaiknop vóór de middenarmsteun. Deze uitvoering van de S-Klasse heeft zoveel mogelijkheden, dat je in het begin door de bomen het bos niet meer ziet. Het vergt dus even wat gewenning, maar laat zich vervolgens zeer makkelijk en prettig bedienen.
Achterin deze Duitse kanjer is het mogelijk nog fraaier en vooral ruim opgezet. Het lijkt wel een huiskamer. Sluit jezelf helemaal van de buitenwereld af door de gordijnen elektrisch omhoog te laten rollen. In beide hoofdsteunen van de voorstoelen zijn TFT-schermen geplaatst voor het bekijken van een DVD of het – op afstand – bedienen van de andere opties. Zet de massagefunctie aan, verstel de stoel elektrisch tot in een voor jou prettige stand en doe je ogen dicht. Dit is genieten met een grote G. Hoewel dit dus een Hybrid is, lever je qua ruimte in de kofferbak niet in, zoals dat bij concurrent Lexus LS600h L wel het geval is. Bij de Japanner wordt een deel van de bagageruimte opgeslokt door de accu’s. De Duitsers wilden dit niet en plaatsten de accu links onder de motorkap. Daardoor heeft de Benz een bagagecapaciteit van 560 liter, terwijl de Lexus daar met 330 liter behoorlijk onder zit.