Lexus IS 250C Executive

Pawel Piotrowski - 30 november 2009

Fluisterstille allrounder

Vroeger kon bij de IS-serie de keuze uit twee zescilinder benzinemotoren worden gemaakt. Bij de huidige generatie is dit aanbod uitgedund tot één zescilinder. Daartegenover staat de komst van een viercilinder oliestoker, deze zal echter – gelukkig – exclusief voor de sedan blijven. De nieuwe V6 kenmerkt zich door een verbluffend rustige en fluisterstille loop, ook zijn soepele karakter past perfect in de ambiance van een comfortabele cabrio. Zijn prestaties van 208pk en 252Nm zijn niet wereldschokkend, een moderne viercilinder turbomotor komt daar tegenwoordig ook bij in de buurt. Doordat het leeggewicht van de cabriolet ruim 1700kg is voelt de zescilinder toch wat krap bemeten aan. In dit geval ligt dat niet aan de motor, maar puur aan het gewicht van de auto. Zo is een acceleratie van 0 naar 100km/h in 9,0 seconden niet bijzonder snel, een BMW 320i Cabrio is maar betrekkelijk langzamer.

Dat neemt niet weg dat de IS 250C een goede allrounder is. De zescilinder is laag in de toeren niet overdreven krachtig of happig, wat een optimale voorwaarde voor rustig cruisen is. Aan de motor is standaard een zestraps automaat gekoppeld die desgewenst via schakelflippers sequentieel te bedienen is. In de normale modus past de bak zich goed aan de rijstijl van de bestuurder aan. Bij een rustige rijstijl schakelt de automaat keurig vroeg op, bij een sportievere rit blijft een lagere versnelling langer paraat. De sportmodus voegt daar gevoelsmatig weinig aan toe, zelfs de schakelflippers werken eerder tegen dan mee. Bij handmatig opschakelen reageert de software tergend langzaam op het gegeven commando waardoor je soms onbedoeld de toerenbegrenzer in knalt.

De tweeënhalf liter metende zescilinder houdt wel van hoge toerentallen. Vanaf 3.500tpm stuwt hij de auto steeds sneller naar voren, rond 6.000 toeren komt daar nog een lichte duw aan toe. Na dit piekpunt komt het rode gedeelte dichtbij en schakelt de bak vloeiend omhoog. De comfortabele Lexus laat daarmee zijn sportieve kant zien. Net als bij de sedan ligt het kleine stuurtje zeer prettig in de hand en doet de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging haar werk grandioos. Met een fraaie precisie en nauwkeurigheid laat de Lexus zich de bocht om smijten. Helaas is wel duidelijk voelbaar dat de auto zwaarder en daardoor minder dynamisch van koers wisselt dan de sedan. Niet alleen treed onderstuur eerder op, de kont wankelt ook wat meer. Overstuur treed slechts heel even bij een geforceerde rijstijl op, onder normale omstandigheden heeft de IS 250C daar simpelweg te weinig power voor.

208 pk
252 Nm
210 km/h
9,0 s
9,4 (9.3) l/100km
219 g/km
G
22%
€ 61.200
€ 65.860
€ 1.207 / maand
€ 244 - € 278 / kwartaal
  • Mercedes-Benz SLK 200 BlueEFFICIENCY

  • BMW 3 Serie Cabrio 320i High Executive

  • Volvo C70 2.0D Powershift Intro Edition

  • Infiniti G37 Cabrio GT Premium

  • 2013 - Lexus IS300h F Sport Line

  • 2011 - Lexus IS-F 5.0 V8

  • 2008 - Lexus IS-F 5.0 V8

  • 2006 - Lexus IS 250 Business Luxury

  • 2006 - Lexus IS 220d Business

  • 2005 - Lexus IS 250 Executive