Volvo V70 2.4D Edition II

Michel van Breugel - 20 april 2006

Het interieur

Als je de portieren opent valt er direct een rust over je heen. Wat het oog waarneemt is niet bijzonder maar wel erg herkenbaar. Wanneer er wordt plaatsgenomen gaan er gedachtes door je hoofd of je je nu wel daadwerkelijk in een auto bevind, of toch nog steeds in die lekkere fauteuils van thuis. Hier zijn geen stoelen gemonteerd maar eerder zetels. Ze zitten heerlijk alleen mis je wat steun in de onderrug en de zijdelingse steun is niet optimaal.
Het dashboard wordt niet té donker wat komt door de fraaie Mesh Aluminium inleg. In deze uitvoering moeten de stoelen met de hand versteld worden (standaard in de Summum uitvoering, of als Premium Line pakket á €995 ).
Dit testmodel is uitgerust met een zwart leder interieur. Het leder is standaard in de Edition II uitvoering. Het gehele Edition II pakket kost overigens €3.000 wat een totale waarde vertegenwoordigd van maar liefst een dikke €10.000 . Er zijn door de koper verschillende soorten interieurvarianten te bepalen, voor ieders smaak wat wils.

De V70 scoort erg goed bij lange mensen. Met de bestuurdersstoel in de achterste stand zijn de pedalen voor mij (± 1.88 M) zelfs met gestrekte benen bijna niet normaal meer te bereiken. Voorin heeft de Volvo erg veel (leef)ruimte.

De brede, naar de bestuurder gerichte, middenconsole herbergt onder andere de perfecte bediening van de ECC met links en rechts gescheiden temperatuurregeling, de regeling voor de verwarmbare voorstoelen, TractionControl (In-/Uitschakelbaar) en Park Assist achter (In-/Uitschakelbaar).
De radio uit het standaard Volvo “HU programma” is een radio/cd-speler combinatie en bied een goed geluid met zijn 6 luidsprekers en is naar ieders wens instelbaar.
De klokkenwinkel is goed afleesbaar en geeft een prettig licht wanneer het donker is. Links onder de temperatuurmeter zit het display voor de boordcomputer die instelbaar is met een draaiknop aan de richtingaanwijzer.
Het met leder bekleed 4-spaaks stuur is lekker dik, ligt goed in de hand, maar is wat aan de grote kant naar mijn idee. Op het stuur zitten de bedieningsknoppen van de radio, de zeer goed functionerende cruise control en navigatie.
De binnenspiegel is groot en lekker. In het donker, als er een auto met verlichting achter je zit, dimt het licht in de spiegel. Op deze manier heb je weinig last van de xenon-verlichters die je tegenwoordig steeds vaker ziet.
Achter de binnenspiegel zit een grote plaat tegen de voorruit aan wat de antenne is voor de radio etc. Met het rijden heb je hem in eerste instantie niet door, tot het moment dat je vooraan in een rij voor het stoplicht staat en je rechts naar boven moet kijken wanneer het groen is. Dit is dus niet te zien. Het wordt dan hangen over het stuurwiel en/of dashboard om te zien wanneer het licht verspringt. Niet de beste plek dus.

De middenconsole herbergt verder nog een klein vakje, en een middenarmsteun die in twee delen opengeklapt kan worden. Klap je de bovenkant weg heb je een grote bekerhouder, klap je die ook weg komt er een grote opbergmogelijkheid tevoorschijn voor cd’s of iets dergelijks. In het “schuiflaatje” ervoor kunnen ook nog eens 2 blikjes of bekers hun weg vinden. Er is echter ook nog genoeg opbergruimte in het goed bereikbare dashboardkastje en de grote zijvakken van de deuren.

Het optionele Volvo RTI navigatiesysteem (Mobility Line €2890 incl. alarm klasse III) is echt een aanrader. Het systeem werkt erg goed en gebruiksvriendelijk. Met alle respect, maar elke vrouw zou dit systeem in kunnen stellen. Doordat de bediening aan de rechterachterkant van het stuur zit gemonteerd kunnen er tijdens het rijden veranderingen in het systeem worden aangebracht. Het display schuift boven uit het dashboard wanneer die in gebruik wordt genomen en helt iets voorover waardoor het ook met felle zonneschuin goed afleesbaar is. Ook wanneer er geen bestemming in het systeem wordt ingevoerd is op het scherm af te lezen waar je je op dit moment bevindt.

Op de achterbank is er voldoende ruimte. Doordat er met een extra 3e gordel en 3e hoofdsteun rekening is gehouden zouden er 3 volwassen achterin plaats kunnen nemen. Met de voorstoelen in de uiterste stand naar achter is er nog maar net voldoende plek voor een persoon van ± 1.88 M. Maar over het algemeen meer dan genoeg ruimte.
De bagageruimte, dat is waar je eigenlijk deze auto voor koopt. Die lijkt niet alleen gigantisch maar dat is hij ook! Het is in de bagageruimte netjes afgewerkt, net als in de rest van het interieur. De Volvo heeft een gladde laadvloer met een nette bagagerolhoes. De vierkante bak van de V70 kan 485 liter bagage herbergen en er zijn twee extra opbergvakjes in de laadvloer, die hoekig, diep en ruim zijn. Til je de achterste smokkelruimte op, dan zien we dat er bij Volvo aan gewichtsverdeling is gedacht: de accu is naast het reservewiel geplaatst. Het voorste luik biedt veel ruimte voor eventueel losliggend spul wat anders in de bagageruimte zou rondslingeren. Met de in delen neer te klappen achterbank plat wordt de ruimte maar liefst 1641 liter. Leuke bijkomstigheid: De leuning van de passagiersstoel is in z’n geheel neerklapbaar zodat ook lange voorwerpen vervoerd kunnen worden.

163 pk
340 Nm
210 km/h
10,0 s
onb (7.9) l/100km
209 g/km
G
22%
€ 44.120
€ 55.060
€ 1.009 / maand
€ 392 - € 421 / kwartaal
  • Saab 9-5 2.0t Business

  • Chrysler 300C Touring 3.0 CRD V6

  • 2014 - Volvo V70 D4 Geartronic Nordic+

  • 2012 - Volvo V70 D3 Ocean Race

  • 2007 - Volvo V70 T6 AWD Summum

  • 2006 - Volvo V70 2.4D Ocean Race