BMW 3 Serie 320d EfficientDynamics Edition

Harold Rolloos - 14 april 2010

Lange neus

De strijd in het D-segment om het zuinigste model gaat onverminderd door. Audi noemt het TDIe, Mercedes-Benz BlueEfficiency en bij BMW heet het EfficientDynamics. Toch lijken de Beiers met deze EfficientDynamics Edition – kortweg EDE – voorlopig een lange neus te trekken naar de concurrentie. Niet alleen in verbruik, maar vooral in prestaties. Een gemiddelde van 4.1 liter op honderd kilometer en een uitstoot van 109 gram is al zuiniger dan de andere twee Duitse topmerken, maar vooral in vermogen is er sprake van een aardig verschil. De zuinige diesel van BMW levert bijvoorbeeld 163 pk, terwijl de A4 en C-Klasse het met ‘slechts’ 136 en 120 pk moeten doen. Hoe heeft het merk uit München dit voor elkaar gekregen?

163 pk
380 Nm
228 km/h
8,0 s
onb (4.1) l/100km
109 g/km
D
22%
€ 33.425
€ 41.988
€ 770 / maand
€ 358 - € 383 / kwartaal
  • Volvo S60 DRIVe 1.6D R-Design

  • Hyundai i40 1.7 CRDI i-Catcher

  • Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium X-Pack

  • Opel Insignia 2.0 CDTI EcoFLEX Business

  • Mercedes-Benz C-Klasse C200 CDI BlueEFFICIENCY

  • Skoda Superb 2.0 TDI Elegance

  • Volkswagen CC 2.0 BlueTDI

  • Honda Accord 2.0 VTEC Lifestyle

  • Volvo 850 T-5R

  • Seat Exeo 2.0 TDI 105kw Sport

  • 2020 - BMW 3 Serie Touring 320d xDrive Luxury Line

  • 2019 - BMW 3 Serie 330i M Sport

  • 2016 - BMW 3 Serie Sedan 330e High Executive Luxury Line

  • 2014 - BMW M3 Sedan M DCT

  • 2013 - BMW 3 Serie GT 328i High Executive

  • 2012 - BMW 3 Serie 320i EDE High Executive

  • 2012 - BMW 3 Serie Touring 328iA High Executive

  • 2012 - BMW 3 Serie 320d EDE High Executive

  • 2010 - BMW 3 Serie Coupé 320i Corporate Lease High Executive

  • 2010 - BMW 3 Serie Cabriolet 335i DCT High Executive