Lange neus
De strijd in het D-segment om het zuinigste model gaat onverminderd door. Audi noemt het TDIe, Mercedes-Benz BlueEfficiency en bij BMW heet het EfficientDynamics. Toch lijken de Beiers met deze EfficientDynamics Edition – kortweg EDE – voorlopig een lange neus te trekken naar de concurrentie. Niet alleen in verbruik, maar vooral in prestaties. Een gemiddelde van 4.1 liter op honderd kilometer en een uitstoot van 109 gram is al zuiniger dan de andere twee Duitse topmerken, maar vooral in vermogen is er sprake van een aardig verschil. De zuinige diesel van BMW levert bijvoorbeeld 163 pk, terwijl de A4 en C-Klasse het met ‘slechts’ 136 en 120 pk moeten doen. Hoe heeft het merk uit München dit voor elkaar gekregen?
Volvo S60 DRIVe 1.6D R-Design
Hyundai i40 1.7 CRDI i-Catcher
Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium X-Pack
Opel Insignia 2.0 CDTI EcoFLEX Business
Mercedes-Benz C-Klasse C200 CDI BlueEFFICIENCY
Skoda Superb 2.0 TDI Elegance
Volkswagen CC 2.0 BlueTDI
Honda Accord 2.0 VTEC Lifestyle
Volvo 850 T-5R
Seat Exeo 2.0 TDI 105kw Sport
2020 - BMW 3 Serie Touring 320d xDrive Luxury Line
2019 - BMW 3 Serie 330i M Sport
2016 - BMW 3 Serie Sedan 330e High Executive Luxury Line
2014 - BMW M3 Sedan M DCT
2013 - BMW 3 Serie GT 328i High Executive
2012 - BMW 3 Serie 320i EDE High Executive
2012 - BMW 3 Serie Touring 328iA High Executive
2012 - BMW 3 Serie 320d EDE High Executive
2010 - BMW 3 Serie Coupé 320i Corporate Lease High Executive
2010 - BMW 3 Serie Cabriolet 335i DCT High Executive