Geen concessies
Rijplezier staat voorop bij BMW. De Dreier is niet voor niets een van de best rijdende auto’s van het D-segment. Het rijgedrag van deze 320d EDE verschilt nauwelijks van dat van een normale 320d. De besturing is strak en het onderstel is sportief geveerd. In onze optiek net iets té hard voor een kilometervreter. Oorzaak daarvan zou het verlaagde onderstel voor betere aerodynamica kunnen zijn. Je staat geen enkel moment stil bij het feit dat je onderweg bent met een zogenaamd ecomodel. Vreemd is dat niet met een topsnelheid van 228 en een acceleratie van nul naar honderd in acht seconden. Er is altijd meer dan voldoende vermogen beschikbaar en je kunt heel schakellui rijden zonder dat de auto begint te bokken. Het schakelen gaat lekker soepel en gepaard met korte slagen. Door de goede isolatie van de auto wordt het geluid van de dieselkrachtbron mooi naar de achtergrond gedrongen. Ook het start-/stopsysteem functioneert prima. Een realistisch verbruik meten tijdens deze korte impressie is lastig. Tijdens onze testrit wisselden we rustig rijgedrag af met wat steviger doorrijden. Uiteindelijk wees de boordcomputer een gemiddelde aan van 5.0 liter op honderd kilometer. Dus bij dagelijks gebruik moet dit zeker nog omlaag te krijgen zijn…
Volvo S60 DRIVe 1.6D R-Design
Hyundai i40 1.7 CRDI i-Catcher
Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium X-Pack
Opel Insignia 2.0 CDTI EcoFLEX Business
Mercedes-Benz C-Klasse C200 CDI BlueEFFICIENCY
Skoda Superb 2.0 TDI Elegance
Volkswagen CC 2.0 BlueTDI
Honda Accord 2.0 VTEC Lifestyle
Volvo 850 T-5R
Seat Exeo 2.0 TDI 105kw Sport
2020 - BMW 3 Serie Touring 320d xDrive Luxury Line
2019 - BMW 3 Serie 330i M Sport
2016 - BMW 3 Serie Sedan 330e High Executive Luxury Line
2014 - BMW M3 Sedan M DCT
2013 - BMW 3 Serie GT 328i High Executive
2012 - BMW 3 Serie 320i EDE High Executive
2012 - BMW 3 Serie Touring 328iA High Executive
2012 - BMW 3 Serie 320d EDE High Executive
2010 - BMW 3 Serie Coupé 320i Corporate Lease High Executive
2010 - BMW 3 Serie Cabriolet 335i DCT High Executive