Mazda RX-8 Renesis

Arno Lommers - 24 april 2006

Slot

Inderdaad, zoals in de inleiding al opgemerkt is de RX-8 een ondergewaardeerde auto. Hij is snel, rijdt extreem goed en is zelfs nog redelijk praktisch ook. Wat eveneens voor hem pleit is zijn mooie techniek van motor en onderstel en natuurlijk de bekende kwaliteit van dit Japanse merk. Met een zeer uitgebreide uitrusting is € 41.725 een zeer goede prijs. Automatische airco, DSC (Mazda’s versie van ESP), audioinstallatie, leren stoelen en 18-inch aluminium wielen, alles is standaard. Enkel een schuif-/kanteldak en metallic is af-fabriek te bestellen. Verder zijn er via de dealer nog vele aantrekkelijke gadgets te krijgen die de Mazda RX-8 echt áf maken.

Om toch nog wat vergelijkingsmateriaal te voorschijn te toveren, zal ik proberen enkele andere te noemen. Alfa heeft de GT 3.2 V6 24V Distinctive voor € 44.975 en Audi is er al heel lang met de TT 1.8 Turbo 190 pk voor € 42.990, maar de TT wordt bijna vervangen. Deze twee wagens zijn echter totaal niet praktisch aangelegd, waardoor de BMW 325Ci Coupé nog wel eens in het zicht kan komen met een prijskaart(je) van minimaal € 46.200.

  • Geweldig ontwerp
  • Heerlijk direct weggedrag
  • Turbineachtig geluid
  • Blijft toch aan de krappe kant
  • Motor mist trekkracht onderin
  • Ondergewaardeerde auto
192 pk
220 Nm
223 km/h
7,2 s
onb (10.8) l/100km
267 g/km
G
22%
€ 41.725
€ 41.725
€ 765 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Alfa Romeo GT JTDm 16V Q2

  • Renault Laguna Coupé 2.0 dCI 180 GT

  • Audi TT 2.0TFSI Pro Line

  • 2005 - Mazda RX-8 Renesis HP