Breed motorenaanbod
Naast de krachtige en stille W12 benzinemotor zal de Audi A8L ook leverbaar worden met een 3.0 TFSI zescilinder en 4.2 FSI V8. Daarnaast kan er ook worden gekozen voor een 3.0 TDI en 4.2 TDI dieselkrachtbron. Wij zagen geen kans om met de benzine- en dieselinstappers te rijden. De W12, 4.2 FSI en 4.2 TDI hebben alle drie gemeen dat ze welhaast onmerkbaar hun werk doen. Met name de gemoderniseerde twaalfcilinder blinkt uit door een fluisterstille en gecultiveerde loop. Door de toepassing van directe inspuiting en een grotere boring levert dit kroonjuweel nu 500 pk en 625 Nm. In dit segment zijn dat gangbare cijfers voor een twaalfpitter en de prestaties zijn dat eveneens. Indrukwekkend zijn de tussenacceleraties op Autobahntempo. De W12 is in staat om de A8L met imponerend gemak in een paar tellen tot 200+ snelheden te versnellen. Van een krachtexplosie is geen sprake. Zelfs niet wanneer de achttraps automaat voor een lager verzet kiest. De vermogensopbouw is voor een atmosferische benzinemotor typisch gradueel. Heel anders van karakter is daarentegen de 4.2 TDI. Met maar liefst 800 Nm spant deze achtcilinder de kroon als het op maximumkoppel aankomt. Ook deze diesel doet zijn werk in alle stilte. De standaardsprint wordt in 5,6 seconden afgelegd en dat is voor een dieselmotor een record in deze klasse. De manier waarop de kracht loskomt is uiterst explosief. Zodra het maximumkoppel wordt bereikt, stuwt de diesel de überlimo met een abrupte klap naar voren.