Variaties
Onderweg in de Audi A8L heb je niet bepaald het gevoel met een grote limousine onderweg te zijn. De auto is weliswaar lang, breed en hoog, maar door de cockpitachtige structuur overheerst een omsloten gevoel. Ook de onderstelafstemming draagt bij aan de handzame en wendbare beleving. Via Audi Drive Select kun je verschillende modi van de Adaptive Air Auspension oproepen. Van zijdezachte comfortabel tot stoterig sportief is alles mogelijk. Vermeldenswaardig is dat de verschillende set-ups daadwerkelijk merkbaar zijn. De comfortstand past het best in de stad of op de provinciale weg. De A8L strijkt dan alle vouwen en plooien in het wegdek glad. Op de snelweg wordt het weggedrag in de comfortstand bij hogere snelheden deinend. Niet vervelend, maar in de automatische stand weet de onderstelafstemming een beter compromis tussen comfort en een stuggere demping te vinden. Tot slot is er een sportmodus waarmee de A8L laat zien wat hij in zijn mars heeft; op de bergachtige wegen rondom Salzburg overtuigt de Audi met een goed en exact stuurgevoel en een flinke portie rijdynamiek. De auto gaat verrassend neutraal de bocht om, wat mede te danken is aan de goede gewichtsverdeling door het aluminium space frame en de quattro vierwielaandrijving. Echt sportief rijden is met vierwielaandrijving niet mogelijk, doordat de tractie te allen tijde gewaarborgd blijft. Veilig, maar ook een tikje saai.