Rijplezier verhogend
Komen wij nu tot het belangrijkste kapittel van deze rijtest, waarin de vraag beantwoord dient te worden of de extra kilo's die de ActiveHybrid7 met zich meesleept het rijplezier dempen. Integendeel. Als primaire aandrijfbron geldt nog steeds de TwinPower Turbo V8 die in bepaalde situaties ondersteunt wordt met het hoge koppel van de elektromotor. Deze levert vanaf de eerste omwenteling 210Nm en dat merk je voornamelijk tijdens (tussen)acceleraties. Pijlsnel stuift de 2.090kg wegende 7 serie dankzij de e-boost weg. Het acceleratievermogen doet nog het meeste denken aan dat van een potente twaalfcilinder, terwijl op de achtergrond een gedecideerde achtcilinder roffel hoorbaar is. Met Dynamic Damping Control kan men zelf bepalen of men een stugger boven een comfortabelere demping verkiest. Normaal gesproken filtert de demping oneffenheden weg en rolt de 7 serie als een olietanker door de zee, waarbij de besturing al op een formidabel niveau is. Desgewenst laat zich de demping en het motorkarakter door een SPORT en SPORT+ stand beïnvloeden, waarbij in de laatste stand de auto eigenlijk te nerveus wordt. De normale modus is een mooi compromis tussen comfort en sportiviteit en laat een voldoende mate aan rijplezier toe. Rustgevend en verbruik minderend is de hybride start stop functie van de achttraps transmissie. De benzinemotor slaat bij stilstand vanzelf af en wordt door de geïntegreerde elektromotor weer tot leven gewekt. Dit systeem werkt volledig automatisch en feilloos.