Het exterieur
Ondanks dat het ontwerp al sinds 2001 een bekende verschijning is oogt het nog niet achterhaald, integendeel zelfs als de mooie 17-inch lichtmetalen wielen (een optie van € 500) achterwege worden gelaten. Scherpe lijnen en ronde vormen kenmerken de neus en de heldere schijnwerpers, een chromen grille en honingraat luchtinlaten geven de Mondeo een vertrouwd Ford-gezicht.
En profil komen de scherpe lijnen terug in de wielkastomranding en de forse portieren. De dakrails van de Platinum zijn aluminium kleurig al valt dat in de kleur Machine Silver niet op. Wat wel opvalt is het zogenaamde Privacy Glass van de zijruiten, dit geeft het exterieur net wat meer klasse samen met de dakrailing en chromen deurgrepen. Van opzij is pas goed te zien dat de Mondeo Wagon behoorlijk lang is, 4 meter 80 om precies te zijn. Dat is toch een behoorlijke lengte, nog geen tien jaar geleden waren middenklasse stations nog zo’n 4,50 tot 4,60 meter lang, kijk maar naar de Mondeo van 1996. Een voordeel daarvan is natuurlijk dat de interieurruimte aanzienlijk toeneemt maar extra lengte geeft vanzelf extra gewicht waardoor meer motor vermogen noodzakelijk is, maar daarover later meer.
De achterkant van deze station laat langgerekte lichtunits zien en een lijn die de lichten met elkaar verbindt. Zoals te zien op de foto weerspiegelt de chroomafwerking op achterbumper in de achterklep, in de achterbumper zien we ook parkeersensoren waardoor op de centimeter nauwkeurig is in te schatten tot hoever je kunt insteken bij het parkeren in een krap vak.
2020 - Ford Mondeo Wagon Hybrid eCVT ST-Line
2016 - Ford Mondeo sedan 2.0 EcoBoost Vignale
2015 - Ford Mondeo 1.5 EcoBoost Titanium
2015 - Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 150pk Titanium
2011 - Ford Mondeo ECOnetic 1.6 TDCi Titanium
2010 - Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium
2008 - Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium X-Pack
2007 - Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi Ghia