Ingetogen geweldenaar
Volvo-liefhebbers voelen zich wellicht op het hart getrapt door het verdwijnen van de karakteristieke vijfcilinder benzinemotoren uit het gamma. Op dieselgebied hield Volvo de vijfcilindertraditie echter wel in stand. En daar is veel, héél veel voor te zeggen, zo kunnen wij na een week sturen met de sterkste dieselvariant, de vijfcilinder D5, concluderen. Met 205 pk en 420 Nm kom je in de praktijk geen moment tekort. De vijfpitter valt positief op door een heerlijk soepele loopcultuur en blijkt al snel een echte wolf in schaapskleren. Hij doet z’n werk in alle rust, maar ontpopt zich als een ware geweldenaar als je de auto de sporen geeft. Doordat de smeuïge D5 al vanaf lage toeren uitstekend bij de les is, is een inhaalmanoeuvre in een oogwenk achter de rug. Ook in de hogere toerenregionen heeft iedere beroering van het gaspedaal een gretige, maar vloeiende acceleratie tot gevolg. Dat alles gaat gepaard met een lekkere, typische vijfcilinderroffel. Ondanks zijn forse vermogen en indrukwekkende souplesse is de D5 met een testverbruik van ruim 1 op 16 allesbehalve een grootverbruiker.
Audi A4 2.0 TDI Pro Line
Infiniti G37S
BMW 3 Serie 330d BluePerformance
Mercedes-Benz C-Klasse C 200 CDI Avantgarde
Mitsubishi Lancer Evolution MR TC-SST
BMW 3 Serie 320i EDE High Executive
Opel Insignia OPC 2.8 V6 Turbo
Infiniti G37x 3.7 VVEL S
Volkswagen Passat CC 1.8 TSI
Jaguar X-Type 2.2D
Opel Insignia 2.0 Turbo Cosmo