Nissan Leaf

- 23 oktober 2010

Voorlopers

Een elektrische auto vraagt om een andere infrastructuur als het gaat om oplaadpunten, zodoende wordt de Leaf in etappes geïntroduceerd. Nederland hoort bij de vier gelukkige landen die in de eerste groep zitten. Dit heeft mede te maken met de doelstellingen van de gemeente Amsterdam die het emissievrije rijden wil bevorderen. Een aankoopsubsidie van 6.000 euro, tig oplaadpunten, gratis stroom aan die oplaadpunten en een gratis parkeervergunning waar normaal een wachtlijst voor is, moeten vooral bedrijven over de streep trekken. Het blijft niet bij woorden, want Amsterdam heeft zelf al 100 modellen in pre-order besteld. Uiteraard kunnen bedrijven en particulieren elders ook de Leaf bestellen, maar het kan per gebied wel erg verschillen hoe de dekking van oplaadpunten is. Met name onderweg is een snellaadpunt prettig, aangezien je dan de accu binnen een half uur tot 80% kan opladen. Bij een reguliere oplader, zoals je deze ook thuis kan aanleggen, duurt het tot acht uur om volledig op te laden. Het mooie is dat het opladen eventueel uitgesteld kan worden via een iPhone-app. Op die manier kan je aan huis bijvoorbeeld profiteren van goedkopere nachtstroom.

109 pk
280 Nm
159 km/h
11,9 s
0,0 (0.00001) l/100km
0 g/km
A
12%
€ 32.839
€ 32.839
€ 328 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Mazda 3 2.2 CiTD Business+

  • Peugeot 308 GTI

  • Ford Focus 1.6 TDCi Econetic Trend

  • Citroën C4 Berline 1.6 THP Exclusive

  • Lexus CT 200h Business Line

  • 2019 - Nissan Leaf e+ 62 kWh Tekna

  • 2018 - Nissan LEAF 40 kWh Tekna

  • 2013 - Nissan Leaf Tekna