Nissan Leaf

- 23 oktober 2010

Onderscheidend

Het onderscheidende van de Leaf zit hem dus echt in de elektrische aandrijflijn. Waar de bediening heel vertrouwd aanvoelt, merk je bij de eerste beroering van het gaspedaal – dat eigenlijk een stroompedaal is, maar dat klinkt zo raar – dat de aandrijfkracht direct beschikbaar is. In de eerste meters win je het dan vrijwel van iedere auto, ook al ligt de nul tot honderd tijd op een heel gemiddelde elf seconden. Helaas wordt dit felle karakter niet ondersteund vanuit de stuurinrichting, want die is echt gevoelloos. Dat de wegligging - mede door het lage zwaartepunt en het verlaagde onderstel - zeer goed te noemen is, maakt het des te spijtiger dat het stuurgedrag hier niet bij aansluit. Tussen de voorstoelen zit een blauw verlichte knop die voor een soort versnellingspook kan doorgaan, maar dat is het niet, aangezien een versnellingsbak in zijn geheel ontbreek bij elektrisch rijden. Met deze knop kan je onder andere kiezen tussen een normale rijmodus of een economische. Wanneer je deze tijdens het rijden omzet voel je direct het grote verschil in power. In het display achter het stuur zie je dan het bereik stijgen of dalen met zo’n twintig kilometer. Gezien het royale verschil in pit, is dit eigenlijk niet eens zo veel.

109 pk
280 Nm
159 km/h
11,9 s
0,0 (0.00001) l/100km
0 g/km
A
22%
€ 32.839
€ 32.839
€ 602 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Mazda 3 2.2 CiTD Business+

  • Peugeot 308 GTI

  • Ford Focus 1.6 TDCi Econetic Trend

  • Citroën C4 Berline 1.6 THP Exclusive

  • Lexus CT 200h Business Line

  • 2019 - Nissan Leaf e+ 62 kWh Tekna

  • 2018 - Nissan LEAF 40 kWh Tekna

  • 2013 - Nissan Leaf Tekna