Nissan Leaf

- 23 oktober 2010

Alles went

De eerlijkheid gebied te zeggen dat wij ook wel enige scepsis hadden ten opzichte van elektrisch rijden. Je mist immers emotionele waarden als benzinedampen en motorgeluid. Toch went het snel. Zeer snel. Na enkele uurtjes sturen voelt het al heel vertrouwd, alsof je nooit anders gedaan hebt. De bediening is dan ook identiek aan een auto met fossiele brandstofmotor en dat stille karakter is eigenlijk heerlijk comfortabel. Wie een voorloper wil zijn, moet er echter wel snel bij zijn, want de productiecapaciteit van deze moderne techniek is momenteel nog niet zo groot. Ook moet je om te beginnen een aardige investering doen, want met een kleine 33.000 euro is het geen goedkope Nissan, maar aan de andere kant zijn de bijkomende kosten zeer laag, want naast de uitblijvende wegenbelasting val je zelfs in een haast utopische bijtellingcategorie van 0%. Ook de running costs zijn laag, want de brandstofprijs in verhouding met het kilometrage ligt op grofweg één vijfde van een vergelijkbare benzine auto en tot slot blijven de onderhoudskosten laag met een voor het leven geseald motorblok en enkel banden en remschijven die op den duur vervangen hoeven worden. Een keuze voor de Leaf getuigt aan de ene kant van lef, maar aan de andere kant ook helemaal niet. En dat spreekt voor dit technisch wonder.

  • Praktisch elektrisch
  • Fel op het pedaal
  • Comfortabel stil
  • Stuurt gevoelloos
  • Geluidssysteem voetgangers
  • Infrastructuur moet nog groeien
109 pk
280 Nm
159 km/h
11,9 s
0,0 (0.00001) l/100km
0 g/km
A
12%
€ 32.839
€ 32.839
€ 328 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Mazda 3 2.2 CiTD Business+

  • Peugeot 308 GTI

  • Ford Focus 1.6 TDCi Econetic Trend

  • Citroën C4 Berline 1.6 THP Exclusive

  • Lexus CT 200h Business Line

  • 2019 - Nissan Leaf e+ 62 kWh Tekna

  • 2018 - Nissan LEAF 40 kWh Tekna

  • 2013 - Nissan Leaf Tekna