Dakbogen
Knalrood met zilvergrijs, om precies te zijn; de 'dakbogen' kunnen namelijk in een afwijkende kleur worden gespoten. Bijvoorbeeld donkergrijs bij een witte kleur, of wit bij een bruine lakkleur. Alle beetjes helpen om je te onderscheiden op een parkeerterrein vol eenheidsworsten. Wat dat betreft moeten we meteen denken aan de MINI, om direct de meest voor de hand liggende vergelijking op tafel te leggen. Die rolt ook uit een premium fabriek, oogt eveneens bijzonder guitig en kent net als de A1 tal van manieren om naar de smaak van de koper aangepast te worden.
Een vlugge steekproef wijst uit dat bijna iedereen het ontwerp van de A1 zeer geslaagd vindt. Toch wel bijzonder, omdat we de bekende Audi-elementen, met de single frame grille als meest voorname, eerder alleen op grotere auto's zagen. Een grote grille die het front domineert, flinke wielen op de hoeken geplaatst en een vloeiende, sportieve daklijn: kennelijk is dit het recept voor een geslaagde stadsauto. De uitstraling van de A1 is wel sterk afhankelijk van de uitvoering. In een bedaagde kleur en met kleine wielen daalt hij meteen een paar treetjes op de begeerlijkheidsladder.
Citroën DS3 Racing
MINI Cooper D 1.6 16V Chili
Opel Corsa OPC Nürburgring Edition
Mercedes-Benz A-Klasse Coupé A150 Avantgarde
Abarth Grande Punto 1.4 16v T-Jet EsseEsse
Renault Clio RS 2.0 16V
Ford Fiesta ST 1.6 EcoBoost ST-2
Volkswagen Polo GTI 1.4 TSI DSG
Abarth Punto Evo 1.4 T-Jet 16v EsseEsse
Peugeot 208 GTi 1.6 THP