Rijplezier
Wanneer de motor wel op temperatuur is, kunnen we uitzoeken wat de A1 allemaal in zijn mars heeft. Hij wordt immers gepresenteerd als een auto die rijplezier in overvloed biedt, dus hij heeft wat waar te maken. Gelukkig stelt hij daarin niet teleur: de kleinste Audi rijdt gewoon heel goed. Met zijn relatief directe besturing en tamelijk stugge onderstel is het betere bochtenwerk voor hem geen straf. Wanneer je de S-Tronic dan ook nog eens in de sportstand zet, of met de flippers achter het stuur bedient, is het helemaal een genot om van bocht naar bocht te rijden.
De keerzijde van de medaille is dat het rijcomfort wel wat te wensen overlaat. Het straffe onderstel maakt in combinatie met de forse 17 inch wielen dat oneffenheden in de weg goed voelbaar zijn. Toch voelt de A1, zeker voor zijn bescheiden formaat, behoorlijk volwassen aan. Misschien komt het door de gelijkenissen met grotere Audi's, door de luxe uitrusting van onze testauto of door de redelijk sterke motor en geraffineerde automaat. Waarschijnlijk is het een combinatie van deze zaken. In ieder geval heb je in de A1 niet het gevoel met een stadsautootje onderweg te zijn.
Citroën DS3 Racing
MINI Cooper D 1.6 16V Chili
Opel Corsa OPC Nürburgring Edition
Mercedes-Benz A-Klasse Coupé A150 Avantgarde
Abarth Grande Punto 1.4 16v T-Jet EsseEsse
Renault Clio RS 2.0 16V
Ford Fiesta ST 1.6 EcoBoost ST-2
Volkswagen Polo GTI 1.4 TSI DSG
Abarth Punto Evo 1.4 T-Jet 16v EsseEsse
Peugeot 208 GTi 1.6 THP