Audi A1 1.4 TFSI Ambition Pro Line

- 28 november 2010

Combinatie

Goed, het is tijd om de motor te starten. In onze A1 ligt de inmiddels bekende 1.4 TFSI - die in deze uitvoering een niet onaardige 122pk produceert - gekoppeld aan de zeventraps S-Tronic automaat met dubbele koppeling. Dit blijkt een prima combinatie voor de A1, vooral vanwege de trekkracht bij lage toerentallen. Wil je echt vlot optrekken, dan zul je - ondanks de turbo - wel flink moeten doortrekken in de versnellingen, wat zijn weerslag heeft op het verbruik. Het opgegeven verbruik bleek dan ook niet haalbaar, maar dat zien we vaker bij kleine auto's met een pittige motor.

Aan de automaat zal het in ieder geval niet liggen; deze schakelt snel op naar de zuinigste versnelling. Soms misschien wel iets té snel, zo schakelt hij bij 50km/h al naar het zesde verzet. Het zal best zuinig zijn, maar de trekkracht is dan minimaal, bovendien is het toerental van 1.200 met een koude motor niet heel bevorderlijk voor de levensduur van de motor. Dat geldt ook voor het, verder uitstekend functionerende, start/stop-systeem: als je met koude motor een parkeergarage uitrijdt, dan slaat de motor bij de slagboom af en weer aan, terwijl hij dan nog niet op temperatuur heeft kunnen komen.

122 pk
200 Nm
203 km/h
8,9 s
6,8 (5.2) l/100km
122 g/km
D
22%
€ 17.500
€ 34.871
€ 639 / maand
€ 115 - € 131 / kwartaal
  • Citroën DS3 Racing

  • MINI Cooper D 1.6 16V Chili

  • Opel Corsa OPC Nürburgring Edition

  • Mercedes-Benz A-Klasse Coupé A150 Avantgarde

  • Abarth Grande Punto 1.4 16v T-Jet EsseEsse

  • Renault Clio RS 2.0 16V

  • Ford Fiesta ST 1.6 EcoBoost ST-2

  • Volkswagen Polo GTI 1.4 TSI DSG

  • Abarth Punto Evo 1.4 T-Jet 16v EsseEsse

  • Peugeot 208 GTi 1.6 THP

  • 2019 - Audi A1 30 TFSI S Tronic Edition One

  • 2015 - Audi S1 Sportback 2.0 TFSI quattro Ambition

  • 2012 - Audi A1 Sportback 1.4 TFSI 122pk Ambition Pro Line