Combinatie
Goed, het is tijd om de motor te starten. In onze A1 ligt de inmiddels bekende 1.4 TFSI - die in deze uitvoering een niet onaardige 122pk produceert - gekoppeld aan de zeventraps S-Tronic automaat met dubbele koppeling. Dit blijkt een prima combinatie voor de A1, vooral vanwege de trekkracht bij lage toerentallen. Wil je echt vlot optrekken, dan zul je - ondanks de turbo - wel flink moeten doortrekken in de versnellingen, wat zijn weerslag heeft op het verbruik. Het opgegeven verbruik bleek dan ook niet haalbaar, maar dat zien we vaker bij kleine auto's met een pittige motor.
Aan de automaat zal het in ieder geval niet liggen; deze schakelt snel op naar de zuinigste versnelling. Soms misschien wel iets té snel, zo schakelt hij bij 50km/h al naar het zesde verzet. Het zal best zuinig zijn, maar de trekkracht is dan minimaal, bovendien is het toerental van 1.200 met een koude motor niet heel bevorderlijk voor de levensduur van de motor. Dat geldt ook voor het, verder uitstekend functionerende, start/stop-systeem: als je met koude motor een parkeergarage uitrijdt, dan slaat de motor bij de slagboom af en weer aan, terwijl hij dan nog niet op temperatuur heeft kunnen komen.
Citroën DS3 Racing
MINI Cooper D 1.6 16V Chili
Opel Corsa OPC Nürburgring Edition
Mercedes-Benz A-Klasse Coupé A150 Avantgarde
Abarth Grande Punto 1.4 16v T-Jet EsseEsse
Renault Clio RS 2.0 16V
Ford Fiesta ST 1.6 EcoBoost ST-2
Volkswagen Polo GTI 1.4 TSI DSG
Abarth Punto Evo 1.4 T-Jet 16v EsseEsse
Peugeot 208 GTi 1.6 THP