Het interieur
De Mazda2 is de enige Mazda die in Europa wordt geproduceerd en wel in de Ford-fabriek in Valencia, Spanje. Mazda is tenslotte onderdeel van het Ford-concern. In het interieur zijn om deze reden dan ook wat Ford-onderdelen te vinden. De pedaalrubbers, de handgreep aan de binnenkant van de achterklep en zelfs de lay-out van het instructieboekje is typisch Ford.
De afwerking van het dashboard, maar ook dat van de overige delen in het interieur zijn eerlijk gezegd nét niet van het Japanse Mazda-niveau. Een gevolg van de productie in Valencia? De stoelbouten zijn wat minder goed weggewerkt, de gordelhouders van de achterbank verdwijnen onder de zitting als je die weer terugklapt en onder de voorruit is een randje isolatiemateriaal zichtbaar. Verder zijn de materialen waaruit het dashboard is opgetrokken overigens wel van voldoende kwaliteit en voelen netjes aan. Ook op de middenconsole zijn geen onnodig brede naden zichtbaar en alle knopjes voelen stevig genoeg aan.
Met de ergonomie is het prima gesteld in de Mazda2. Het enige verstopte knopje is dat van de koplamphoogteverstelling, maar die gebruik je toch weinig dus dat is geen ramp. De spiegel- en zijruitbediening zitten in het portier, de hendels aan de stuurkolom zijn logisch ingedeeld en op de middenconsole laat de aircobediening niets te wensen over. Op de linkerspaak van het lekker stevig beetpakkende en met leer beklede stuur is de bediening van de standaard radio geplaatst, erg handig. Een cd-unit is als accessoire leverbaar, minidisk is eveneens mogelijk.
Opbergruimte in overvloed, dat heeft Mazda goed aangepakt. Ruime portiervakken, twee grote bekerhouders voor de pook en een vierkant vak met klep op het dash geven ruim voldoende opbergmogelijkheden. Boven het dashboardkastje is een open gleuf gecreëerd waar ook nog wat klein grut in gelegd kan worden en naast het onderkomen voor onderhoudsboekje en dergelijke zit nog een klein klepje voor bijvoorbeeld een klokhuis van een appel of een bananenschil, héél handig… Het bakje is uitneembaar en kan thuis worden omgewassen in de afwasmachine, hoe bedoel je innovatief!
De Mazda2 is een zeer ruime compacte midi-mpv, vooral de ruimte op de achterbank is royaal. Achterpassagiers kunnen hun benen kwijt zonder tegen de rugleuning van de voorstoelen te stoten, hun hoofd zal niet de hemelbekleding toucheren en de voeten kunnen onder de voorstoelen geschoven worden. De bagageruimte is in standaardopstelling groot genoeg voor een aantal boodschappentassen. De bagage wordt voor blikken van buiten beschermd door een rolhoes die heel simpel in en uit te nemen is. Om de stouwruimte te vergroten kan de achterbank omgeklapt worden of zelfs de leuning van de passagiersstoel plat gelegd worden. Voor een volledig vlakke laadvloer moet eerste de gedeelde zitting van de achterbank omhoog waarna de leuningen omlaag kunnen. Door deze nog een extra zetje na te geven ontstaat de gewenste vlakke vloer. Alleen bij het terugklappen is het een trek- en duwwerk om dat “zetje na” weer ongedaan te maken, een extra hendel was handig geweest.