Bekaaid
Eén van de meest kenmerkende eigenschappen van zo'n hot hatch is natuurlijk het uiterlijk vertoon. Wie zich auto's als de Ford Focus RS of de Renault Clio RS voor de geest haalt, begrijpt direct wat we bedoelen. Spoilers, luchthappers, aangedikte bumpers, prominent aanwezige uitlaten en plat rubber met groot lichtmetaal laten ogenblikkelijk zien dat dat geen instappertjes zijn. In dat opzicht komt de Polo GTI er wat bekaaid van af. Met uitzondering van het fraaie 17 inch 'hoefijzer'-lichtmetaal - sinds enkele jaren gemeengoed op elke GTI uit de stallen van de Duitse fabrikant - zijn het vooral bescheiden details als de welbekende rode lijntjes in de grille, een achterspoilertje en een aangepaste achterbumper met dubbele uitlaat die de GTI onderscheiden van de minder potente Polo's. Wie niet beter weet, zou zelfs zomaar kunnen denken dat Volkswagen de Polo GTI speciaal voor de Nederlandse markt heeft ontwikkeld en koste wat kost de zakelijke representativiteit - want: 20% bijtelling - heeft willen behouden.
Abarth Punto Evo 1.4 T-Jet 16v EsseEsse
Peugeot 208 GTi 1.6 THP
Ford Fiesta ST 1.6 EcoBoost ST-2
Citroën DS3 1.6 THP Sport Chic
Alfa Romeo MiTo 1.4 TB Sport
Renault Clio RS 2.0 16V
Abarth Grande Punto 1.4 16v T-Jet EsseEsse
Mercedes-Benz A-Klasse Coupé A150 Avantgarde
Opel Corsa OPC Nürburgring Edition
Ford Fiesta 1.6 Sport
MINI Cooper D 1.6 16V Chili
2018 - Volkswagen Polo 1.0 TSI Beats
2014 - Volkswagen Polo BlueMotion 1.4 TDI
2013 - Volkswagen Polo BlueGT 1.4 TSI Executive Plus
2010 - Volkswagen CrossPolo 1.2 TSI DSG
2010 - Volkswagen Polo Bluemotion 1.2 TDI Comfortline
2009 - Volkswagen Polo 1.4 Comfortline
2007 - Volkswagen Polo 1.4 TDI BlueMotion
2006 - Volkswagen Polo 1.4 Trendline