Zakelijke overwinning
En zo luidt tevens onze slotsom over de Polo GTI. De auto heeft een soepele, sterke aandrijflijn en onmiskenbaar scherpe randjes, maar voor een pure hot hatch is de auto niet heel erg uitgesproken. Voor een snelle acceleratie draait de GTI z'n hand niet om, maar in plaats van daarbij de beleving te bieden die een echte hot hatch kenmerkt, grijpt de auto liever terug naar wat meer comfort. De snelle Polo speelt als een kampioen zonder flitsend en aanvallend spel: rationeel is er niets op aan te merken, maar door een gebrek aan passie en emotie kost het toch de nodige moeite om de handen van de liefhebber op elkaar te krijgen. Wie echter niet het uiterste van een pittige hatch verwacht, heeft aan de Polo GTI een prima auto die met een vanafprijs van 23.390 euro ook nog eens relatief schappelijk is geprijsd.
- Soepele, sterke aandrijflijn
- Alledaagse bruikbaarheid
- Goede remmen
- Gebrek aan beleving
- Weinig uiterlijk onderscheid
- Geen handbak leverbaar
Abarth Punto Evo 1.4 T-Jet 16v EsseEsse
Peugeot 208 GTi 1.6 THP
Ford Fiesta ST 1.6 EcoBoost ST-2
Citroën DS3 1.6 THP Sport Chic
Alfa Romeo MiTo 1.4 TB Sport
Renault Clio RS 2.0 16V
Abarth Grande Punto 1.4 16v T-Jet EsseEsse
Mercedes-Benz A-Klasse Coupé A150 Avantgarde
Opel Corsa OPC Nürburgring Edition
Ford Fiesta 1.6 Sport
MINI Cooper D 1.6 16V Chili
2018 - Volkswagen Polo 1.0 TSI Beats
2014 - Volkswagen Polo BlueMotion 1.4 TDI
2013 - Volkswagen Polo BlueGT 1.4 TSI Executive Plus
2010 - Volkswagen CrossPolo 1.2 TSI DSG
2010 - Volkswagen Polo Bluemotion 1.2 TDI Comfortline
2009 - Volkswagen Polo 1.4 Comfortline
2007 - Volkswagen Polo 1.4 TDI BlueMotion
2006 - Volkswagen Polo 1.4 Trendline