Volkswagen Polo GTI 1.4 TSI DSG

- 16 mei 2011

Zakelijke overwinning

En zo luidt tevens onze slotsom over de Polo GTI. De auto heeft een soepele, sterke aandrijflijn en onmiskenbaar scherpe randjes, maar voor een pure hot hatch is de auto niet heel erg uitgesproken. Voor een snelle acceleratie draait de GTI z'n hand niet om, maar in plaats van daarbij de beleving te bieden die een echte hot hatch kenmerkt, grijpt de auto liever terug naar wat meer comfort. De snelle Polo speelt als een kampioen zonder flitsend en aanvallend spel: rationeel is er niets op aan te merken, maar door een gebrek aan passie en emotie kost het toch de nodige moeite om de handen van de liefhebber op elkaar te krijgen. Wie echter niet het uiterste van een pittige hatch verwacht, heeft aan de Polo GTI een prima auto die met een vanafprijs van 23.390 euro ook nog eens relatief schappelijk is geprijsd.

  • Soepele, sterke aandrijflijn
  • Alledaagse bruikbaarheid
  • Goede remmen
  • Gebrek aan beleving
  • Weinig uiterlijk onderscheid
  • Geen handbak leverbaar
180 pk
250 Nm
229 km/h
6,9 s
7,2 (5.9) l/100km
139 g/km
F
22%
€ 23.390
€ 27.705
€ 508 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Abarth Punto Evo 1.4 T-Jet 16v EsseEsse

  • Peugeot 208 GTi 1.6 THP

  • Ford Fiesta ST 1.6 EcoBoost ST-2

  • Citroën DS3 1.6 THP Sport Chic

  • Alfa Romeo MiTo 1.4 TB Sport

  • Renault Clio RS 2.0 16V

  • Abarth Grande Punto 1.4 16v T-Jet EsseEsse

  • Mercedes-Benz A-Klasse Coupé A150 Avantgarde

  • Opel Corsa OPC Nürburgring Edition

  • Ford Fiesta 1.6 Sport

  • MINI Cooper D 1.6 16V Chili

  • 2018 - Volkswagen Polo 1.0 TSI Beats

  • 2014 - Volkswagen Polo BlueMotion 1.4 TDI

  • 2013 - Volkswagen Polo BlueGT 1.4 TSI Executive Plus

  • 2010 - Volkswagen CrossPolo 1.2 TSI DSG

  • 2010 - Volkswagen Polo Bluemotion 1.2 TDI Comfortline

  • 2009 - Volkswagen Polo 1.4 Comfortline

  • 2007 - Volkswagen Polo 1.4 TDI BlueMotion

  • 2006 - Volkswagen Polo 1.4 Trendline