Enthousiast op het gas
Dat gebrek wordt versterkt doordat een handbak in de Polo GTI schittert door afwezigheid, wat toch een gemis is in een auto die pretendeert een hot hatch te zijn. Pleister op de wonde is dat de razendsnelle standaard DSG-transmissie zich ook manueel laat bedienen. De 7-traps semi-automaat schakelt vlekkeloos en reageert ad rem als je het gaspedaal beroert. Dat kan in de Polo overigens vrij enthousiast: pas als je het heel bont maakt, voel je dat de elektronica even moet bijspringen om de auto niet te laten uitbreken. Gaat je toch over de schreef, dan is het goed om te weten dat de Polo GTI met een bijtgrage reminstallatie is uitgerust. Ook de besturing en het onderstel van de Polo voelen wat directer aan dan we van de Duitsers gewend zijn. Volkswagen heeft de GTI een redelijk sportief karakter meegegeven en dat vertaalt zich in een zwaardere besturing en een harder onderstel dan in de reguliere Polo. Maakt dat van de Polo GTI een echte hot hatch? Nee, dat niet. Ondanks zijn scherpere karakter blijft een handgeschakelde bak de grote afwezige en doet het gebrek aan puurheid en sensatie 'm de das om.
Abarth Punto Evo 1.4 T-Jet 16v EsseEsse
Peugeot 208 GTi 1.6 THP
Ford Fiesta ST 1.6 EcoBoost ST-2
Citroën DS3 1.6 THP Sport Chic
Alfa Romeo MiTo 1.4 TB Sport
Renault Clio RS 2.0 16V
Abarth Grande Punto 1.4 16v T-Jet EsseEsse
Mercedes-Benz A-Klasse Coupé A150 Avantgarde
Opel Corsa OPC Nürburgring Edition
Ford Fiesta 1.6 Sport
MINI Cooper D 1.6 16V Chili
2018 - Volkswagen Polo 1.0 TSI Beats
2014 - Volkswagen Polo BlueMotion 1.4 TDI
2013 - Volkswagen Polo BlueGT 1.4 TSI Executive Plus
2010 - Volkswagen CrossPolo 1.2 TSI DSG
2010 - Volkswagen Polo Bluemotion 1.2 TDI Comfortline
2009 - Volkswagen Polo 1.4 Comfortline
2007 - Volkswagen Polo 1.4 TDI BlueMotion
2006 - Volkswagen Polo 1.4 Trendline