Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm ECO

Pawel Piotrowski - 19 mei 2011

Levendige koffiemolen

Dat de Alfa Romeo MiTo gezegend is met goede rijeigenschappen mag niets nieuws zijn. Desalniettemin is het indrukwekkend om te ervaren hoe de 1.3 JTDm ECO met zijn 85pk en 200Nm daar geen inbreuk op vormt. Op papier spreken de cijfers weinig tot de verbeelding. Een sprint van nul naar honderd in 12,5 seconden en een top van 175km/h is niet wereldschokkend. Okay, de prestaties zijn van een andere orde dan die van de benzinebroeders, maar de 1.3 JTDm is beslist geen futloze koffiemolen. Het is juist een levendig aanvoelend blok waarmee de lichte MiTo gretig van zijn plek stormt. De achilleshiel van dergelijke blokken is vaak het onontkoombare turbogat, maar dat is gelukkig niet te nadrukkelijk aanwezig. Reeds bij 1.500tpm bereikt de diesel zijn volledige koppel en dat lijkt naadloos over te gaan in het vermogen dat bij 3.500tpm vrijkomt. Juist doordat dit romige koppel over een breed toerengebied beschikbaar is kun je met de MiTo relatief schakellui rijden. Bij 120km/h in 'vijf' - de MiTo heeft geen zesbak - draait het blokje 2.300 toeren. Wanneer je vervolgens gas geeft spurt de Alfa zonder bokken vandoor. Het dieselgeratel blijft meestal binnen de perken, maar wanneer je flink doortrekt gaat de rauwe en lawaaierige motorloop de andere omgevingsgeluiden nadrukkelijk overrulen. Ook daar kun je waarschijnlijk door het gunstige verbruik en de daaraan gekoppelde belastingvoordelen overheen stappen. Alfa geeft een gemiddeld verbruik van 3,68 liter per honderd kilometer op. Tijdens de korte introductie konden wij dat helaas niet verifiƫren, maar het moge duidelijk zijn dat een dergelijk verbruikscijfer bij een stevige rijstijl nogal optimistisch is.

85 pk
200 Nm
175 km/h
12,5 s
onb (3.68) l/100km
95 g/km
D
22%
€ 17.215
€ 21.854
€ 401 / maand
€ 257 - € 272 / kwartaal
  • Seat Ibiza SC 1.2 TSI Style Ecomotive

  • Peugeot 208 1.6 e-HDi Allure

  • Fiat Punto Evo 1.4 Multiair Turbo Sport

  • Suzuki Swift Sport 1.6

  • Ford Fiesta 1.6 Sport

  • Fiat 500S 1.3 MultiJet 95 S

  • Opel Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX Connect Edition

  • CitroĆ«n DS3 1.6 THP Sport Chic

  • Renault Clio TCe 90 Expression

  • Peugeot 208 GTi 1.6 THP

  • Abarth Punto Evo 1.4 T-Jet 16v EsseEsse

  • 2013 - Alfa Romeo MiTo TwinAir Distinctive

  • 2010 - Alfa Romeo MiTo 1.4 Turbo MultiAir Distinctive

  • 2008 - Alfa Romeo MiTo 1.4 TB Sport