Het rijden
De inmiddels van PSA bekende 1.4 16V is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak. De motor levert een vermogen van 90 pk en een maximum koppel van 133 Nm. Snel is de auto hiermee niet. Meekomen met het verkeer is uiteraard geen enkel probleem, maar verwacht geen strepentrekker. Wie betere prestaties wil dient door te sparen voor de 1.6 16V met 110 pk.
De motor is wél erg soepel. Vanaf lage toerentallen pakt hij goed op en versnelt gelijkmatig. Ook is er weinig motorgeluid aanwezig en blijven kantelingen van het blok achterwege. Deze zaken dragen bij aan het comfortabele karakter van de auto.
Alle 207’s zijn voorzien van elektrische stuurbekrachtiging. Bij lage snelheden is de bekrachtiging vrij sterk en voelt daardoor wat licht aan. Op snelheid is er echter voldoende weerstand en wordt er goed doorgegeven wat zich onder de voorwielen afspeelt. Iets meer scherpte zou echter, zeker bij zwaardere motoriseringen, prettig zijn.
Qua comfort gooit Peugeot met de 207 hoge ogen. Goede vering en een uitstekende demping geven je het gevoel met een grotere auto onderweg te zijn. Ook dwarsrichels worden keurig gladgestreken. Toch helt de auto in snel genomen bochten niet ver over en is er geen sprake van weekheid. Prima voor elkaar, dus.
De remmen werken erg goed; een sterk punt van Peugeot. Goed doseerbaar en met voldoende tegendruk. Ook over de versnellingsbak geen klachten: bijna on-Frans trefzeker en met vrij korte slagen worden de verzetten ingelegd.
Inherent aan de mode van sterk aflopende neuzen is het front van de 207 niet zichtbaar voor de bestuurder. Vooruit parkeren wordt dus gokken… De rest van de auto is vrij goed overzichtelijk, al is het zicht door de achterruit wat beperkt. Prettig zijn de kleine ruitjes in de voorportieren, welke een duidelijk beeld geven van wat zich schuin voor de auto bevindt. Het zicht in en het bereik van de grote buitenspiegels is prima.